Kolejní gymnázium Open Gate je tak trochu jiná škola
Kolejní osmileté gymnázium Open Gate v Babicích u Říčan má za sebou teprve pětiletou historii. Dětem se věnuje kolem padesáti lidí včetně pedagogů a zdravotníků. Ze 178 studentů, kteří školou prošli, podpořila nadace Educa 140, a sice každoroční částkou 50 milionů. V příštím školním roce škola otevře dveře i dětem prvního stupně.
Studijní skladbu tvoří nadané děti z bohatých rodin, ale z 80 procent děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a dětských domovů. Těm několikasettisícové školné pokrývá nadace. Žáci ale musí projít těžkým přijímacím řízením.
Jedním z nich je i Libor, který na na Open Gate přišel před pěti lety. Chce totiž studovat medicínu na jedné z prestižních amerických univerzit. Zároveň ale může srovnat dva typy vzdělání v České republice. Kolejní i obyčejné gymnázium.
Do elitního gymnázia Open Gate v Babících u Říčan nás v Odpoledním Radiožurnálu zavedla reportérka Klára Bílá.
„Je to strašný rozdíl. Tam například na dějepise profesor po příchodu do třídy nařídí otevřít knížku na určité straně a začne vysvětlovat jakoby jen strukturu učebnice. A nebylo to vůbec zajímavé. Kdežto tady probíráme různé koncepty a spojení mezi tématy. A je to mnohem záživnější,“ přiblížil.
Ve většině tříd probíhá veškerá výuka v angličtině. To, že se jedná o tak trochu jinou školu dokazuje i to, že areál zabírá plochu sedmi hektarů. Systémem vzdělání je podobná anglickým kolejním školám. Například i v tom, že studenti nosí uniformy. Zástupce ředitele školy Petr Chára to vysvětluje známým pořekadlem: šaty dělají člověka.
„Oni si dneska možná ani neumí představit, že by bylo přirozené předstoupit před své kolegy - studenty či pedagogy v tričku a kraťasech a něco prezentovat. To se prostě nehodí. Všichni žáci všech škol v Anglii mají uniformu. Pro ně je naopak nepřirozené, že tady vyjdete na ulici a nepoznáte, kdo chodí do školy a do jaké,“ uvedl.
Dítě potřebuje i jiné prostředí, říká psycholog
Kromě toho mají studenti svoji vlastní knihovnu, studentskou kavárnu, statek, koně, bazén, ale i divadlo. Na první pohled se zdá škola pohádková. Někteří odborníci jsou ale k tomuto projektu skeptičtí. Dětský psycholog Václav Mertin si myslí, že dítě potřebuje i jiné prostředí.
„Přece jenom je mimo běžný svět. Mimo to, co naše děti běžně mají, jako například: dojdi mi támhle k Novákovým pro cukr nebo podobně. Neřekl bych, že je to fatální, ale není to úplně nejšikovnější,“ vysvětlil.
Vedení školy přiznává, že některým dětem se může stýskat a z internátní školy odejdou. Ale většina z nich si zvykne. Jejich prioritou je prostě studium.