Metro vozí cestující až na sever Prahy
Pražské metro má ode dneška dvě nové stanice. Trasa C byla prodloužena z Nádraží Holešovice do Kobylis a Ládví. Cestujícím se díky tomu zkrátí doba jízdy hromadnou dopravou mezi částí severu Prahy a Václavským náměstím v centru na necelou čtvrthodinu.
Nedávno dokončenou část podzemní dráhy mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Ládvím dnes slavnostně otevřeli zástupci dopravního podniku a magistrátu. Lidé se budou moci po novém téměř čtyřkilometrovém úseku svézt už od dnešního večera. Soupravy tam začnou jezdit kolem 19:00.
Nový úsek trasy C proniká na poslední velká sídliště na okrajích Prahy a usnadní dopravu dalším 130 tisícům lidí. Výstavba úseku začala před čtyřmi lety a stála osm a půl miliardy, z toho více než šest hradilo samo město. Čtyři miliardy byly z úvěru od Evropské investiční banky a přes 660 milionů korun z dluhopisů.
Primátora Pavla Béma mrzí, že nedostal na tuto stavbu, která svým významem přesahuje lokální investice, více peněz ze státního rozpočtu. "Tyto peníze jsme nemohli investovat někam jinam, kam bychom chtěli, ať už by to byla bytová výstavba nebo péče o prostředí, ale investovali jsme je do pražské dopravy, protože pražská doprava je alfa a omega spokojenosti občanů," říká primátor.
Nový úsek není nijak dlouhý, měří čtyři kilometry a vlak ho projede za čtyři a půl minuty. Přesto je podle generálního ředitele Dopravního podniku hlavního města Prahy Milana Houfka v několika ohledech unikátní. "Musím jmenovat vysouvané tunely pod Vltavou, ojedinělou technologii, která umožnila elegantně podejít řeku bez násilných a náročných ražeb tunelů," vyzdvihl Houfek.
Mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Kobylisy ujedou vlaky bez zastávky přes 2,7 kilometru, což je nejdelší úsek mezi zastávkami v celé síti metra. Soupravu tu také překonávají rekordní výškový rozdíl. Dalším unikátem je stanice Kobylisy, jediná ražená jednolodní stanice metra, kterou šéf dopravního podniku nazývá katedrálou.
Celková délka všech tras metra je nyní 54 kilometry a je na nich celkem 53 zastávek. Nové dvě zastávky nezůstanou na dlouho poslední. Stavbaři už zahájili práce na 4,6 kilometru dlouhém úseku trasy C z Ládví do Letňan. První cestující se tam svezou začátkem roku 2008.