Ministr dopravy chce získat pro resort další miliardy
Minimálně 9 miliard korun navíc chce ministr Pavel Dobeš získat na dopravní stavby. Vzít je chce například ze státní pokladní správy nebo z prostředků určených na krytí státního dluhu, kde je podle něj dostatečná rezerva.
„V tuto chvíli je v kapitole státního dluhu alokováno pro rok 2011 73 miliard korun, zatímco ministerstvo financí říká, že dluhová služba se bude blížit 60,2 miliardám korun. Pokud se tedy ptáme, kde můžeme 10 miliard najít, tak například v této kapitole,“ řekl Pavel Dobeš.
9 až 10 miliard je podle něj minimum, o které je potřeba navýšit plánovaný rozpočet fondu dopravní infrastruktury. Pokud by se tak nestalo, byly by ohroženy už rozpracované projekty, což by v následujících letech znamenalo jejich prodražení. Nedokončené stavby také nevydělávají například na výběru DPH.
„Pokud tyto stavby nebudeme stavět, znamená to, že každoročně se bude částka navyšovat o 2 až 3 procenta, která znamenají navýšení o takzvaný index stavebních prací a dlouhodobě tak tedy budeme odsouvat problematiku, která se jednou vrátí nejen v tom, že samotné silnice, koridory a železnice nebudou, ale budou se stále prodražovat,“ tvrdí ministr.
Jde i o miliardy z EU
Další hrozbou podle Dobeše je, že Česká republika nevyčerpá už přislíbené peníze z operačního programu dopravy a musela by Evropské unii vracet až 36 miliard korun.
Resortu chybí peníze například na dostavbu dálnice D11. Stát se přitom teprve nedávno po letech dohodl s farmářkou Ludmilou Havránkovou na výměně potřebných pozemků. O situaci bude dnes ministr Dobeš jednat s královéhradeckým hejtmanem Francem.
Místopředsedkyně vlády za Věci Veřejné Karolína Peake dnes mírnila prohlášení spolustraníka Víta Bárty, že bez dohody na rozpočtu strana nepodpoří narovnání státu s církvemi. Podle Peake VV respektují dohodu o vyrovnání s církvemi, hlasovat o ní ale chtějí až ve chvíli, kdy bude panovat shoda nad definitivním zněním rozpočtu.