Moderní technologie ve školkách. Děti se učí počítat třeba na interaktivní tabuli
Dětem a mladým lidem z generace Z, narozených od poloviny 90. let, se také přezdívá digitální domorodci. Běžně používají tablet i chytrý telefon, v raném věku objevují svět internetu a komunikačních technologií. Moderní technologie proto používají k výuce také některé mateřské školy.
„Nechci, aby v 21. století vznikla propast mezi tím, co mají děti doma a co jim může nabídnout škola,“ vysvětluje ředitelka pražské mateřské školy 4 pastelky Zdeňka Nováková.
Předškoláci Patrik a Dominika se snaží na šachovnici donutit robotickou včelku, aby dojela na předem určený čtvereček. U interaktivní tabule mezitím děti počítají, kolik je na obrázku jablek, hub nebo sněhuláků.
V některých školkách používají k výuce moderní technologie. Děti se učí počítat třeba na interaktivní tabuli. Natáčela Eva Rajlichová
„Musíme jim jít trošku naproti a ukazovat jim i ty nové technologie, které je zaujmout. Nezavrhuji ale všechno, co bylo – magnetické, didaktické stavebnice nebo didaktické hry,“ dodává Nováková.
V pražské školce 4 pastelky začíná fungovat centrum, kam si mohou pro zkušenosti přijít i učitelé odjinud. Zvýšit popularitu nových technologií ve školství se už několik let snaží nezisková organice Edulab.
„Říká se, že děti současné generace jsou digitálními domorodci, kdežto my jsme ti návštěvníci, kteří vyrostli v jiné době. Je potřeba, aby na to byli připraveni především učitelé,“ říká Miluše Vondráková, vedoucí metodička pro předškolní vzdělávání organizace Edulab.
Metodická centra pro předškolní vzdělávání fungují v Česku na devíti vybraných pilotních mateřských školách. Kromě Prahy existují v Brně, Olomouci nebo Plzni.