Nerovný a netransparentní přístup k dodavatelům. ÚOHS zrušil výběr zhotovitele druhé části metra D

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběr dodavatele pro stavbu další části metra D. Informoval o tom ve středu na svých webových stránkách. Druhou část nové linky metra mělo stavět sdružení firem vedené společností Subterra. Dopravní podnik ale podle antimonopolního úřadu při jejich výběru nedodržel zásadu transparentnosti. Rozhodnutí zatím není pravomocné a konsorcium proti němu může podat rozklad.

Původní zpráva Praha (Aktualizováno: 15:27 29. 1. 2025) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Metro D mělo být zprovozněno v roce 2029, teď je termín dokončení v ohrožení

ÚOHS zrušil výběr stavební firmy pro druhou část metra D | Zdroj: Profimedia

Antimonopolní úřad (ÚOHS) zrušil výběr dodavatele stavby druhé části metra D na základě podnětu sdružení společností Strabag, které se tendru také účastnily.

Úřad tak vyhověl námitce, že dopravní podnik při hodnocení nabídek a výběru dodavatele nedodržel zásadu transparentnosti. „Rozhodnutí v tuto chvíli není pravomocné. Záleží tedy na jednotlivých účastnících řízení, jestli se proti rozhodnutí budou odvolávat či nikoliv,“ popsal Radiožurnálu a webu iROZHLAS.cz mluvčí úřadu Martin Švanda.

Dopravní podnik znovu vybral vítěze stavby na část metra D. Stala se jím opět Subterra

Číst článek

„Netransparentní postup dodavatele spočíval v tom, že v hodnocení nabídek přiděloval dopravní podnik vybranému uchazeči body za zkušenosti odborného týmu, za zkušenosti stavbyvedoucího, případně zástupce stavbyvedoucího, přestože přiložená dokumentace nesvědčí o tom, že by tato kvalifikace nebo tyto zkušenosti byly skutečně prokázány. A že na referenčních zakázkách tito lidé skutečně působili,“ vysvětlil Švanda, v čem mělo pochybení spočívat.

Současně ÚOHS dopravnímu podniku vyčítá nerovný přístup k dodavatelům. „Spočívalo to v tom, že zatímco vybraného dodavatele několikrát dopravní podnik při pochybení vyzval k vyjasnění a doplnění informací v nabídce, tak navrhovatel – společnost ze skupiny Strabag – tuto možnost nikdy nedostal,“ doplnil Švanda.

Dopravní podnik se musí podle jeho vedoucího komunikace Daniela Šabíka s rozhodnutím teprve seznámit. Přesto uvedl, že se postup dopravního podniku při výběru dodavatele nelišil od toho, jak dopravní podnik vybíral stavební firmu pro první etapu projektu. „ÚOHS i soudy všech instancí včetně Nejvyššího správního soudu v tomto případě potvrdily, že dopravní podnik postupoval zcela správně a v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ podotkl.

Antimonopolní úřad se v případě stavby druhé části metra D zabývá ještě dalšími dvěma řízeními. V obou případech je navrhovatelem sdružení firem Porr-Vinci-Marti, které se o zakázku také uchází. To také podalo jednak stížnost proti srpnovému výběru Subterry, která měla metro dostavět. A dále podnět kvůli svému vyloučení z tendru.

Dopravní podnik přitom nemůže uzavřít s žádnou firmou smlouvu dřív, než budou všechna tato řízení pravomocně ukončena. „Aktuální rozhodnutí ÚOHS tak nemá přímý vliv na časový harmonogram projektu,“ ujišťuje Šabík.

Dopravní podnik vybral dodavatele druhé části metra D v srpnu loňského roku. Stavba nové linky metra začala v roce 2022. Ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Na něj má navazovat úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Dále bude vybudována část z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původně se počítalo s dokončením stavby v roce 2029, kvůli sporům ale dojde patrně k odkladu zprovoznění metra o další dva roky.

pik, ttr Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme