NKÚ: Při výstavbě D3 hrozí další nárůst nákladů

Při výstavbě dálnice D3 došlo podle Nejvyššího kontrolního úřadu k chybám. Úřad upozorňuje na to, že hrozí další nárůst nákladů. Už v letech 2006 až 2010 přitom vzrostly předpokládané náklady u 23 staveb o více než polovinu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

stavba dálnice

stavba dálnice | Foto: Jan Rosenauer

"Ředitelství silnic a dálnic při výstavbě D3 neposuzovalo technická řešení a opodstatněnost staveb z hlediska investičních i provozních nákladů," řekl viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miroslav Kala.

„ŘSD jako investor těchto staveb nemá stanovena pravidla, která by účinně působila v jednotlivých fázích přípravy a realizace staveb k tomu, aby byla prováděna optimalizace cen. Žádný objektivní nástroj není a hodně se slibovalo od takzvaných cenových normativů, které ale jak se ale ukázalo, se nestaly objektivním nástrojem,“ uvedl Kala.

Ředitelství silnic a dálnic odmítá, že by pochybilo při výstavbě dálnice D3 a na většinu problémů prý už samo dřív upozorňovalo. Nina Ledvinová z Ředitelství silnic a dálnic ale Radiožurnálu řekla, že jde dominantně o rozdíl mezi cenou středočeské části D3 z druhé poloviny 90 let oproti roku 2007, kdy byly po schválení územních plánů znovu zpracovány investiční záměry:

„K většině bodů závěru NKÚ lze konstatovat, že se jedná o popis skutečností, v kterých se ŘSD musí podle zákona pohybovat. A nejedná se ani o nic nového, ani o nic specifického v případě výstavby dálnice D3. Jedná se o nedostatky převážně legislativní, na které ŘSD dlouhodobě upozorňuje. Například přehnané a neopodstatněné požadavky místních samospráv a dalších dotčených orgánů, které cenu dálnice zvětšují. Nebo složitost, s jakou probíhá příprava dálnice a z ní plynoucí nemožnost dodržovat optimisticky nastavené harmonogramy.“

Dálnice má spojit Prahu, České Budějovice a hranici s Rakouskem. Její výstavba se připravuje přes 20 let, přesto ještě není vyřešeno, jak povede územím Středočeského kraje a nejsou jasné ani zdroje financování.

Z celkové délky dálnice, která má mít 174 kilometry, zatím stojí jen desetina. Zprávou NKÚ by se měla zabývat vláda a také kontrolní výbor Poslanecké sněmovny.

Igor Maňour, Tereza Janouškovcová Bartůňková, Zbyněk Zykmund, pir Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme