Od roku 2013 se zvětší práva zákazníků pošty, mohou si stěžovat u telekomunikačního úřadu
Ztracené nebo poškozené zásilky během přepravy je možné už teď reklamovat u České pošty. Pokud ale lidé s reklamací neuspějí, zbývá jim už jen soud. Od Nového roku to bude jinak. Zastání totiž najdou i mnohem levněji u Českého telekomunikačního úřadu.
Pan Pavel si přes internet objednal karafu na vodu, objednaný balík ale očekával marně. Po několika dnech získal od odesílatele podací číslo a s ním se vypravil na poštu. Ani tam ovšem nepochodil.
„Myslím si, že do Vánoc už se tohle nevyřeší, i úředník na poště řekl, že je nejspíš ztracená, tak jsem mu na to vztekle odpověděl, že pravděpodobně byla spíš ukradená,“ říká pan Pavel.
Pošta přiznává, že k podobným věcem dojít může. „To si myslím, že je opravdu, opravdu hodně ojedinělý příklad, když se zásilka ztratí. V tu chvilku je samozřejmě na místě reklamace,“ říká mluvčí podniku Ivo Mravinac.
Český telekomunikační úřad dosud neměl žádné nařizovací pravomoci vůči České poště, říká Hana Hankiewiczová z ČTÚ
Panu Pavlovi radí, aby kontaktoval odesílatele, a ten u pošty zahájil reklamační řízení. Když nepochodí, zbývá mu jen soud. Od příštího roku si však může stěžovat také u Českého telekomunikačního úřadu.
„Každý, kdo uplatní řádnou reklamaci a této reklamaci nebude vyhověno nebo nebude s jejím vyřízením spokojen, má možnost obrátit se na úřad a požádat nebo navrhnout zahájení řízení o námitkách proti vyřízení reklamace,“ říká ředitelka odboru regulace poštovních služeb Hana Hankiewiczová.
Půjde o jakousi malou arbitráž. Navrhovatel bude muset napřed zaplatit správní poplatek sto korun, ale pokud se svými námitkami uspěje, úřad mu přizná nejen to, o co v reklamaci žádal, ale i náhradu nákladů řízení.
„Tato rozhodovací pravomoc úřadu dosud chyběla, protože mohl vydávat stanoviska, odpovídat, upozorňovat, sankcionovat poštu za porušení poštovních povinností, nicméně nemohl rozhodovat a neměl žádné nařizovací pravomoci vůči České poště,“ vysvětluje Hana Hankiewiczová.
To je dobrá zpráva pro pana Pavla. Zásilka, kterou si objednal, podle jeho slov stála asi 900 korun. Celou záležitost by rád řešil alespoň cestou reklamace.
„Myslím si, že na to, že se pošta chlubí tím, že zaměstnává spoustu brigádníků, aby stihla vánoční zásilky, tak bych řekl, že to je možná odvrácená strana,“ myslí si pan Pavel.
Vnitrostátní zásilky je možné reklamovat do jednoho roku od odeslání, mezinárodní jen do šesti měsíců.