Oprava dálnice D1 může začít na prvních dvou úsecích
Dálnice D1 se může začít opravovat. Alespoň první dva úseky, tedy u Větrného Jeníkova a Velké Bíteše. Stavební firmy Eurovia CS a Habau se neodvolaly proti výsledkům výběrových řízení, ve kterých neuspěly. Ředitelství silnic a dálnic tak může podepsat smlouvy s vítěznými společnostmi.
Oprava dálnice pak začne rekonstrukcí prvních dvou úseků mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a mezi Lhotkou a Velkou Bíteší.
„Jsme rádi, že se podaří tyto dvě stavby, které jsme vybrali, rekonstruovat,“ uvedl Jan Kroupa z Ředitelství silnic a dálnic. Jde tedy zatím o dva úseky D1 - osmikilometrový Větrný Jeníkov - Jihlava a o kilometr delší úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší.
„Na obou úsecích se začne pracovat stejně. Tak, jak jsme signalizovali. Ty úseky byly schválně vybrané kousek od sebe, abychom nedělali dlouhou uzávěru.“
„Domníváme se, že i když to pro řidiče bude svízelná situace ve smyslu uzavírek a budou tam omezení, tak byla maximální snaha celý projekt navrhnout tak, aby se tam co nejméně zdrželi.“
U Lokte a Šternova dojde ke zdržení
Původně se letos měly opravovat ještě i další úseky, a to u Lokte a Šternova. Jan Kroupa ale potvrdil, že tak jednoduché to nebude:
„Bohužel, musím potvrdit, že dnes došly námitky co se týká úseků, které označujeme jako úsek pět a devět. To jsou Šternov – Psáře a Loket – Hořice. Podaly námitky jednak firma Dálničních staveb – a to na oba úseky – a potom na úsek druhý jmenovaný firma Eunovia.“
„Ředitelství silnic a dálnic má teď 10 dnů na to, aby se s námitkami vypořádalo. A potom běží další lhůta pro jednotlivé uchazeče, aby případně požádat o přezkum Úřad pro hospodářskou soutěž,“ upozornil Kroupa.
V úseku Velká Bíteš - Devět křížů vyprší dalšímu stěžovateli lhůta pro podání stížnosti k antimonopolnímu úřadu koncem příštího týdne
Začne se v dubnu
Zmocněnec ministerstva dopravy pro modernizaci D1 a bývalý šéf Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc Českému rozhlasu potvrdil, že stavební práce začnou ještě v dubnu. „Je třeba přiznat, že zejména v prvních týdnech a měsících budou dopady na cestující veřejnost a řidiče citelné.“
„Celkový harmonogram je připravován tak, aby celá dálnice v úseku Mirošovice – Kývalka byla dokončena někdy v letech 2019- 2020. Ale samozřejmě jedná se o velmi složitou stavbu a je tam řada problémů: technických , technologických, majetkově – právních.“
Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. „Klíčovým problémem jsou asi dva faktory. Dlouhodobě se odkládala modernizace s odvoláním dobudování komunikace R35, která by odlehčila dálnici.“
Modernizaci D1 se věnovali i zmocněnec ministerstva dopravy pro modernizaci D1 a bývalý šéf Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc a mluvčí sdružení autodopravců Česmad Martin Felix
„Druhým faktorem je, že za těch 10 let byly utlumovány prostředky do oprav a údržby vlastní dálnice, a to se na jejím stavu samozřejmě podepsalo,“ připomněl Jiří Švorc.
Mluvčí sdružení autodopravců Česmad Martin Felix očekává největší komplikace b místech zúžení do jednoho, dvou pruhů. „Doufejme, že práce budou prováděny s i s ohledem na dopravní toky.“
„To znamená, že třeba v době, kdy mají kamiony zákaz jízdy, aby došlo k velkému zúžení. A naopak, když je špička, aby byly udržena co největší propustnost.“
„Nejraději bychom byli, kdyby kamiony na dálnici – byť hůře průjezdné – zůstaly. Protože pro kamiony objízdné trasy prakticky neexistují,“ zdůraznil Martin Felix.