Pád mostu ve Studénce: státní zástupce požaduje tresty od tří do šesti let vězení

Nepodmíněné tresty v rozmezí od tří do šesti let požaduje pro všech deset obžalovaných v kauze železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku státní zástupce Aleš Kopal. Navrhuje všechny uznat vinnými z obecného ohrožení a udělit jim i tresty zákazu činnosti. Nehoda se stala v roce 2008. Osm lidí ji nepřežilo, desítky dalších utrpěly zranění a vznikla škoda okolo 180 milionů korun.

Nový Jičín Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Neštěstí ve Studénce se stalo 8. srpna 2008. Vlak tam narazil do rekonstruovaného mostu, který se zřítil na koleje.

Neštěstí ve Studénce se stalo 8. srpna 2008. Vlak tam narazil do rekonstruovaného mostu, který se zřítil na koleje. | Foto: Jiří Černohorský | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Vina obžalovaných je podle Kopala prokázána především díky řadě znaleckých posudků, které odhalily a poukázaly na celou řadu pochybení. „Provozní slepota, podcenění a nevyhodnocení rizika. Pokud by všichni obžalovaní plnili své povinnosti, nezanedbávali je, dalo se zabránit zřícení mostu a nárazu vlaku," uvedl státní zástupce.

Dodal, že nepodmíněné tresty jsou nutné. „Obžalovaní měli povinnosti. Kdyby je plnili a poukázali na nedostatky, které museli vidět, a přijali opatření, tak by k takové tragédii nedošlo," řekl.

Stavbaři nedodrželi bezpečnost práce, říká další znalec v kauze Studénka

Číst článek

Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuly čtyři ženy a dva muži, dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo 95 cestujících, z toho devět těžce. Někteří mají doživotní následky.

Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele - firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.

Otázky nad maketou mostu. Výslech hlavního znalce v kauze Studénka trval několik hodin

Číst článek

Kopal připustil, že v roce 2010, kdy připravoval obžalobu, uvažoval o přísnějších trestech. Snížení zdůvodnil hlavně časem, který od nehody uplynul, a tím, že před havárií i po ní obžalovaní žili bezúhonným životem. „Na druhou stranu mi ale chybí doznání a projevená lítost," řekl žalobce. 

Uvedl také, že nesouhlasí s obhajobou některých obžalovaných, která vychází z toho, že jde o dva skutky. Jednak pád mostu a pak srážka vlaku s troskami. Stavbaři podle této verze mohou jen za zřícený most a dva zraněné pracovníky. Za nehodu pak podle ní může někdo jiný. Tento výklad Kopal považuje za špatný. „Jde o odvádění pozornosti od obžalovaných," míní.

Svůj závěrečný návrh v pondělí začal přednášet s více než tříhodinovým zpožděním. K soudu totiž nepřišel jeden z obžalovaných a jeho advokát musel sehnat souhlas s jednáním v jeho nepřítomnosti. Kromě Kopala přednesl závěrečný návrh i zmocněnec společnosti Bögl a Krýsl Radek Ondruš. Právě on patří k zastáncům myšlenky, že hlavní viníci před soudem nestojí.

„Dle názoru poškozeného před soudem stojí pouze okrajoví a bezvýznamní pachatelé. Skuteční hlavní viníci celé nehody se s pravděpodobností blížící se jistotě do budoucna vyhnou potrestání," řekl Ondruš. Jde například o pracovníky, kteří na stavbě měli na starost bezpečnost a ochranu, projektanty a odpovědné úředníky Moravskoslezského kraje.

Soudu v pondělí proto navrhnul, aby v dokazování pokračoval. Pokud tomu nevyhoví, požádal, aby odsouzení společně uhradili způsobenou škodu společnosti.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme