Plán, který má pomoci zvládat nekázeň, vyzkoušelo 676 žáků. A s úspěchem

Nový zvláštní výchovný plán, který má pomoci zvládat nekázeň a záškoláctví, vyzkoušelo v letošním školním roce 676 žáků - 208 na prvním a 468 na druhém stupni. U téměř 84 procent dětí se chování poté zlepšilo.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Novou podobu má také vchod do školy

Novou podobu má také vchod do školy | Foto: Michal Trnka

Cílem bylo vyzkoušet novou formu péče o žáky a spolupráci s rodiči. Individuální výchovný plán obsahuje postup kroků, které mají škola, dítě a případně i rodiče ke změně problémového chování udělat. Ve smlouvě se pak otcové a matky zavážou ke spolupráci.

„Úspěch sice zaznamenán byl, nicméně ochota a vůle na straně rodičů, dítěte, možná někdy i školy postupem doby občas slábla. Takže ty výsledky nakonec nebyly tak průkazné, ale celkově jsou pozitivní,“ uvádí dětský psycholog Václav Mertin, který na projektu spolupracoval.

Výchovné plány byly úspěšné i proto, že školy více zapojovaly do spolupráce rodiče.

„Někdy už jenom ten fakt, že se něco formálního vytváří, tak rodiče vedlo k tomu, že si dávali mnohem větší pozor na věci, nad kterými dřív mávali rukou a nebrali je vůbec vážně,“ říká Mertin.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Světa o osmé byl dětský psycholog z Univerzity Karlovy a spoluautor projektu Václav Mertin

Autoři projektu se snaží zaměřit na celé spektrum problémů, které komplikují život škole a znesnadňují hlavní úkol - aby se dítě něco naučilo. Chtějí také sebrat příklady dobré praxe.

„Příklady dobré praxe jsou někdy banální, jsou na straně školy i rodiny, ale někdy představují docela úžasnou zkušenost některých učitelů, ke které se dopracovali za dlouhou dobu. Pokud by se nám podařilo tohle sebrat a dát učitelům a rodičům, tak si myslím, že bychom udělali dobrou práci a ministerstvo také,“ je přesvědčen Mertin.

Výchovný plán se má podle autorů zaměřit na podporu, rozvoj a hledání jedinečných přístupů ke každému dítěti.

„Na každé dítě, rodinu a třídu platí malinko něco jiného a my to leckdy v hromadném školství neumíme vytáhnout, takže pak přistupujeme ke všem dost podobně a na některé to holt nefunguje,“ říká o zkušenostech Mertin.

Pomoci by mohli nejen školští psychologové, ale i sociální nebo speciální pedagogové.

„V této republice není dobrá instituce, která by reálně rodinu podporovala například ve chvíli, kdy rodiče nezvládají problémy, kdy si s tím nevědí rady, kdy řeší spoustu jiných problémů a na výchovu úplně nezbývá čas,“ dodává Mertin.

Zda a případně v jaké podobě bude projekt pokračovat, není zatím jasné. Podle autorů by se ale mohl plošně zavést ve školním roce 2013 - 2014.

Naďa Bělovská, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme