Policie a bankovní asociace varují před podvodníky. Cílí hlavně na rusky a ukrajinsky mluvící klienty
Podvody, které ve výsledku můžou stát oběť statisíce korun, jsou na vzestupu. V souvislosti s ruským vpádem na Ukrajinu podvodníci zneužívají strach lidí z nejisté budoucnosti a často si vybírají oběti z východní Evropy. Informovala o tom Česká bankovní asociace.
Podvodníci se snaží získat citlivé informace nejen e-mailem nebo na sociálních sítích. Největším problémem je nyní je podle policie metoda vishing. Jde o kontaktování oběti pomocí telefonátu a následné vymáhání citlivých informací.
Volá vám údajná technická podpora Microsoftu? Jde o vishingový útok, varuje kyberúřad
Číst článek
Podvodník se obvykle představí jako bankovní pracovník a oznámí klientovi libovolné banky, že jeho účet byl napaden. Tím vyvolá v oběti obavy o naspořené peníze.
Policie uvedla, že v poslední době zaznamenala přes 450 podobných případů. Předejít škodě je možné jediným způsobem – chránit si osobní údaje a po telefonu je nikomu nesdělovat.
„Věrohodnost pokynů fiktivního bankovního úředníka umocňuje často další telefonát, tentokrát osoby vydávající se za policistu. Ten potvrzuje volanému skutečnosti uvedené v prvním telefonátu a nezbytnost převedení peněz na bezpečnější účet,“ uvedla policie na svém webu.
Podvodníci také často využívají metodu zvanou spoofing. Díky ní jejich telefonní číslo vypadá jako infolinka banky.
Podle České národní banky se v souvislosti s všudypřítomnou nejistotou kvůli válce na Ukrajině objevují dezinformace ohledně stability českých bank. Centrální banka před těmito poplašnými zprávami varuje a ujišťuje bankovní klienty o odolnosti vůči vnějším změnám.
Kybernetičtí podvodníci využívají situace a útočí na klienty bank. Stále častěji na rusky a ukrajinsky mluvící občany. Pod záminkou peněz v ohrožení mámí z klientů citlivé údaje. I v tomto případě platí mít se na pozoru a nesdělovat své přístupové údaje. bit.ly/útoky
11:06 – 07. 03. 2022