Pospolu - projekt škol a firem pro zájemce o technické obory nabízí vzdělání i praxi
Přes 100 firem a víc než tři desítky škol se rozhodly spolupracovat na vzdělávání. Umožnil jim to projekt ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy s názvem Pospolu. Jeho cílem je zjistit, jak co nejlépe vychovávat budoucí zaměstnance pro obory, ve kterých chybí lidé. Jsou to hlavně technické obory. Patří sem ale také služby - třeba pohostinství. Projekt běží už třetím rokem.
Ministerstvo školství chce v příštích letech vést vzdělávání trochu jiným směrem. Spustilo kvůli tomu projekt Pospolu, aby zjistilo, co vyhovuje samotným školám - a co potřebují firmy.
Přes 100 společností a více než tři desítky škol po celé republice proto začaly spolupracovat. Ministr školství Marcel Chládek z ČSSD má za to, že je nutné brát v potaz potřeby trhu a studentům zajistit kvalitní praxi.
„Student by se tam mělo něco naučit a ne, jak je to v některých, bohužel, praxích v minulosti, kdy tam dostal zametat halu a nic se nenaučil,“ řekl ministr školství Marcel Chládek z ČSSD.
Má totiž za to, že je nutné brát v potaz potřeby trhu a studentům zajistit kvalitní praxi.
Výuku nebrat jako přítěž
Kvůli tomu vzniklo nové místo instruktora praktického vzdělávání. Podle ministra Chládka by to měl být člověk, který se bude studentům pečlivě věnovat a nebude brát jejich výuku jako přítěž.
Jednou ze škol, která je do projektu zapojená, je Střední průmyslová škola dopravní v Praze. Ve svých dílnách studenty této školy vyučuje pražský dopravní podnik.
„Uvítali jsme možnost ověřit si v rámci projektu spoustu věcí, které se nám daří a které umíme. A zároveň jsme díky tomu i vychytali i věci, které jsme ještě podchycené neměli,“ vysvětlila vedoucí studijního oddělení školy Michaela Franková.
Podle ní je pro žáky velmi přínosné, že si můžou vyzkoušet skutečné zaměstnání s pracovní dobou a prostředím, které jim za běžných okolností škola sama nabídnout nemůže.
Dopravní podnik škole pomáhá s obory automechanik, karosář, autolakýrník nebo elektromechanik pro dopravní prostředky.
Zatraktivnit technické obory
Petr Naske z Národního ústavu pro vzdělávání upozorňuje, že technické obory nejsou nic podřadného a studenti by k tomu tak neměli přistupovat.
„Zatraktivnit obecně odborné vzdělávání i v souladu s všeobecným, abychom dokázali žákům na základní škole říci, že i když nastoupí do odborné školy, český systém jim umožňuje pokračovat na vysoké škole.“
Ministerstvo školství připravuje reformu regionálního školství, budou v ní zapracované mimo jiné závěry, které resort zjistil díky projektu Pospolu - hlavně tedy spolupráce škol a firem.
Šéf úřadu Chládek chce návrh představit zhruba za měsíc na tripartitě, pak změny bude schvalovat vláda.