Když na slabý výkon vlády neupozorní opozice, ujme se té role sám premiér Fiala. Jen tak je možné si vyložit některá jeho slova na konferenci Vzdělání pro 21. století, jedné z předvolebních debat ODS.
Jeden svět na školách pomáhá studentům zamyslet se nad světem, ve kterém žijeme. „Mladé lidé tak najednou mají možnost se do tématu hlouběji ponořit,“ říká ředitel projektu Karel Strachota.
V pořadu Pro a proti diskutují poslankyně ODS, majitelka a ředitelka víceletého pražského gymnázia Renáta Zajíčková a exministr školství za ANO Robert Plaga.
Až bude vláda Petra Fialy (ODS) detailně bilancovat plnění slibů v prioritní kapitole vzdělávání, měla by si u přijímacích zkoušek na střední školy poctivě napsat čtyřku.
„Školy mohou žádat o granty na výjezdy žáků i učitelů. Žáci z odborných škol pak díky tomu mohou vyjet na dlouhodobou, nebo krátkodobou praktickou stáž,“ říká Pavlína Kroužková pro Český rozhlas Plus.
„Ten víkend je pro studenty strašně důležitý. Je to fajn na oddech, aby si o tom studenti mohli popovídat a zároveň se mohli pobavit s nějakou vyšší autoritou,“ vysvětluje Robin Řežábek.
„Úvodní administrace trvá 15 minut, pak žáci píší matematiku, která je na 70 minut. Pokračuje se českým jazykem a literaturou – ta trvá 60 minut,“ popisuje ředitelka Cermatu.
Během přechodu ze školky do školy by pomohla lepší komunikace, myslí si Prokop. V Pořadu Život k nezaplacení mluví nejen o připravenosti dětí k nástupu do školy a plánované novele ke školním odkladům.
„Ministerstvo školství bude mnohem menší než dnes,“ uvedla mluvčí Bílého domu Leavittová. Navíc zmínila, že ministryni školství Lindě McMahonové nařídila, aby „agenturu výrazně minimalizovala“.
Případy kruté šikany a problémového chování na českých školách plní v posledních týdnech stránky médií. Šikanu je třeba nestigmatizovat a nebagatelizovat, shodují se experti v pořadu Reparát.
Nadaní žáci potřebují individuální přístup a bývají často komplikovanější osobnosti. Učitelé, kteří mají nadání odhalovat, je pak místo toho často považují za problematické.
„Jsou tady studenti, kteří přišli ne se začátkem konfliktu, ale v průběhu, takže stále ještě i pro ukrajinské studenty probíhá výuka českého jazyka,“ říká Zajíc z Asociace ředitelů základních škol.
„Na rozvoji systému pracujeme nonstop. Pro tento ročník jsme začínali v návaznosti na příští rok a budeme na tom stále pracovat,“ uvedla pro Radiožurnál ředitelka organizace Cermat Barbora Rosůlková.
Vedení Holešova prosazovalo sloučení dvou z místních tří základních škol. Od sloučení si radnice slibovala zlepšení vzdělávání a prostředí pro rozvoj žáků. Argumentovala i úsporami.
V každé průměrně velké škole v Česku jsou podle odhadů ministerstva školství zhruba dva transgender žáci či studenti. Ministerstvo školství se rozhodlo vypracovat metodickou příručku.
„Well-being by měl být hlavní hodnotou ve školách,“ říká v podcastu Reparát Českého rozhlasu Plus Petr Chaluš, který se v Národním pedagogickém institutu zaměřuje na osobnostní a sociální výchovu.
„Svůj úřad opouštím s vědomím, že vše, co jsem učinil, bylo v zájmu katolické teologické fakulty,“ uvedl končící děkan Jaroslav Brož v zaslaném vyjádření.
Dříve žáci žmoulali pod lavicí taháky, dnes mají na lavici mobil a v něm chatbota s AI. „Typicky žáci využívají AI pro referáty a čtenářské deníky,“ říká pro Český rozhlas Plus učitel Dominik Voráč.
Český kolovrátek zní: Potřebujeme co nejvzdělanější společnost. Neznám politika, který by tvrdil, že o vzdělání nejde. No, a tím to tak asi končí, skutek utek.
„Zjišťovat, jak tomu žáci rozumí, je naprostá součást hodnocení, protože hodnotit nelze, aniž bych věděl, na co reaguji,“ hájí pedagog Karel Starý formativní hodnocení.
„Jaroslav Brož coby děkan KTF UK ve své funkci učinil řadu rozhodnutí, která závažně poškozují dobré jméno KTF UK,“ uvedli v návrhu na odvolání děkana někteří senátoři.
Z průzkumů totiž vyplývá, že problémem mladých lidí není to, že by nevěřili ve změnu klimatu. Ale frustrace z toho, že s ní nedokážou nic udělat, popisuje Martin Kříž z projektu Učím o klimatu.
Loni se k jednotné příjímací zkoušce na střední školy přihlásilo víc než 121 000 uchazečů, na čtyřleté maturitní obory a obory nástavbového studia si podalo přihlášku asi 94 000 uchazečů.
„V rozpočtu na kuchařky, školníky a uklízečky chyběly miliardy, což stát nakonec zčásti vyřešil, aby se mu problém vlastní vinou za rok vrátil v bledě modrém,“ komentuje Petr Šabata
„To, že se vzdělávací programy vyvíjejí, je samozřejmě chvályhodné. Školy nyní budou mít větší volnost v řadě předmětů," říká o revizi rámcového vzdělávacího programu Tomáš Zima.
Existují různé stipendijní programy, které stovkám nadaných českých studentek a studentů takové vzdělávání v zahraničí umožňují. A přihlašování do nich je v polovině ledna v plném proudu.