Popraskané stěny, zničená kanalizace i vozovka. Kamiony objíždí zpoplatněné silnice přes menší obce
Kamiony ničí na mnoha místech silnice druhých a třetích tříd. Objíždějí po nich zpoplatněné komunikace, nebo si zkracují trasu. Více než třicet obcí z celé republiky podepsalo petici určenou Poslanecké sněmovně. Žádají v ní zavedení mýtného na dotčených silnicích. Zatím ovšem marně.
Přímo u silnice ve Strážovicích nedaleko Mirotic na Písecku, kudy teď jezdí stovky kamionů denně, bydlí Milada Volfová. Na stěnách svého domu už má praskliny. „V noci je to hrozné, hlavně když jezdili se dřevem, to byl rachot,“ popisuje pro Radiožurnál.
U Mirotic na Písecku, kudy projíždějí desítky nákladních aut denně, natáčela Jitka Cibulová Vokatá
Škody jsou i na samotné komunikaci.
„Tady například vidíme kanalizační vpusť, která je zdevastovaná, propadlá, stejně tak i kanalizace,“ ukazuje nezávislá starostka Mirotic Martina Mikšíčková.
Mirotice se snaží už několik let situaci změnit. „Od roku 2016 zkoušíme zajistit omezení tonáže nad 12 tun, s tím vůbec nejsme úspěšní. V současné době jsme žádali o omezení rychlosti pro obec Strážovice, ale prozatím opět neúspěšně,“ uvádí starostka.
Hledání řešení
Takové opatření ale podle Stanislava Vorla z odboru služby dopravní policie v Českých Budějovicích není vhodným řešením. „Znamenalo by, že se doprava z velké části přesune pod okna jiných lidí, kteří jsou na alternativní trase v okolních vesnicích,“ říká.
Začala stavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Spolupracuje na ní soukromý i veřejný sektor
Číst článek
Vedení kraje jedná o problému s ministerstvem dopravy už od roku 2019.
„Jihočeský kraj považuje za ideální variantu zrušení zpoplatnění silnic první třídy, avšak vzhledem k současnému stavu požaduje rozšíření zpoplatnění na potenciální objízdné trasy zpoplatněných úseků,“ uvádí radní pro dopravu Antonín Krák (ČSSD).
Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka připomněl, že pracovní setkání budou pokračovat i v roce 2022. „Jejich primárním cílem bude správné nastavení okruhů, které bude třeba dořešit v rámci přípravy koncepce nového systému elektronického mýta,“ popisuje.
„Do té doby se bude paralelně pracovat na zlepšení podmínek pro regulaci tranzitní nákladní dopravy, která na silnice druhých a třetích tříd rozhodně nepatří. Nezanedbatelnou roli ve zvýšení efektivity vymístění tranzitní nákladní dopravy z obcí však musí zaujmout i obecní policie.“
Asociaci krajů se podařilo prosadit změnu vyhlášky, která zařadila mezi zpoplatněné úseky i silnici I/22 z Vodňan až do Domažlic. Začne platit od 1. července.