První bilance státních maturit: příliš lehké a nekvalitní testy
Letošní premiéra státních maturit se alespoň podle ministra školství zatím obešla bez větších technických nebo logistických zádrhelů. A Josef Dobeš doufá, že to bude platit i v příštích dnech během hodnocení písemných maturitních trestů. Dneškem se může začít bilancovat, protože zkoušení skončilo. Nejméně spokojení jsou samotní studenti, odborníci vidí nedotaženosti.
„Neměli jsme sebemenší zádrhel, ale tím nechci říct, že by maturitní zkouška nemohla být jednodušší,“ upozorňuje na logistickou komplikovanost místopředseda Asociace ředitelů gymnázií a ředitel ústeckého gymnázia Jateční Alfréd Dytrt.
„Rada Asociace ředitelů gymnázií se sejde během deseti dnů a tam si řekneme, jaké jsou ohlasy a zkušenosti v jednotlivých krajích. Od svých kolegů z Prahy i z Ústeckého kraje jsem neměl čas toho moc slyšet, ale kdyby něco stálo za zmínku, jsem přesvědčen, že bychom si to dávno mezi sebou řekli.“
Podle ohlasů na internetu nebyly písemné testy moc náročné a řada studentů se nad nimi spíše usmívala. Podle Dytrta je to problém dvou úrovní, které zatím nejsou rozlišeny ve vztahu k vysokým školám.
„Radil jsem svým studentům, aby zvolili nižší, pokud vysoké školy nevyžadují nic jiného, protože neměly čas stanovit vstupní parametry. Tak proč by se namáhali s vyšší úrovní, když potřebují čas na přijímačky na vysoké školy. Myslím, že se to v budoucnu změní,“ tvrdí.
Silná karta je teď podle něj v rukou vysokých škol, které by mohly stanovit jako parametr přijímacího řízení, kdo má mít jakou zkoušku jaké úrovně. Pak by rozdělení na úrovně začalo mít smysl.
Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin, která se zaměřuje na oblast vzdělávání a jeho kvalitu, vidí úspěšnost letošních maturit pouze v jejich logistice a ve splnění podmínky, aby maturitu v zásadě všichni udělali.
„Problém však vidím v didaktické kvalitě testů. O tom svědčí i skutečnost, že od soboty existuje na netu petice brněnských studentů, většinou gymnazistů, kteří si stěžují na nízkou kvalitu maturity – že byla příliš lehká, že tam bylo příliš mnoho nejednoznačných otázek a špatně vypracovaných úloh. To je velký paradox, když si asi dva a půl tisíce studentů stěžuje, že maturita byla nekvalitně připravena,“ upozorňuje.
Feřtek: Stát by měl připravovat jen vstupní testy
Podle něho taková maturita nemůže fungovat jako vstupenka na vysokou školu. Pokud chce stát ručit za kvalitu středního vzdělávání, měl by udělat jakési připouštěcí, vstupní maturitní testy pro všechny školy, které by byly pro gymnázia velmi snadné, pro jiné školy průměrně těžké nebo těžké.
„A zbytek nechat na školách samotných, protože ony tu školní část maturit umí udělat lépe. Teď se všechny školy musely řídit podle centrálně zadávané maturity, například i ve slohových pracích, a mám pobouřené reakce, že práce byly špatně zadané a že to snížilo úroveň maturitní zkoušky na gymnáziu. Ta petice to jenom potvrzuje,“ uzavírá Fořtek.
Ředitel společnosti CERMAT Pavel Zelený hodnotil průběh maturit ve Stalo se dnes Radiožurnálu
Státní maturity si vysloužily kritiku i kvůli nadměrné byrokracii nebo jejich utajování. Pavel Zelený, ředitel společnosti CERMAT, která má přípravu testů na starosti, nárůst administrativy připouští, vysvětluje ho ale tím, že se jedná o centrálně organizované testy.
„Tam se bohužel věci musí dokladovat. Není to už záležitost organizace uvnitř školy, ale celého systému, takže pokud nastane chyba, musí být dohledatelná,“ říká Zelený.
Za přiměřené považuje i utajení testů. „Pokud hovoříme o ochraně obsahu zkoušek před jejich započetím, tak tam si myslím, že opatření, která byla nastavena, se projevila jako zcela funkční. Je zcela patrné, že ředitelé přistoupili zejména k této otázce velmi odpovědně,“ dodal Zelený.
Hodnocení testů by mělo být hotové do čtvrteční půlnoci a výsledky se studenti dozvědí v půlce června nebo o pár dnů později na maturitním vysvědčení.