První rozčarovaní klienti Harmonie Medical jsou už zpět v Česku
Domů už se vrátila necelá stovka klientů cestovní kanceláře Harmonie Medical, která nezajistila jejich další pobyt na ostrově Vis. Návrat se podařil sjednat českému konzulátu v chorvatském Splitu. Podle konzulky Veroniky Honcové ale Visu je dalších 200 lidí, kterým končí platnost ubytování až v úterý.
"Konzulátu se podařilo zorganizovat improvizovanou dopravu domů pro zhruba třetinu postižených, zbývající zatím zůstali na ostrově Vis. Podle slov konzulky Veroniky Honcové je tam hoteliéři nechají nejdéle do úterního rána, kdyby se měli vrátit i zbývající klienti cestovní kanceláře, která podle informací konzulátu nejspíše není pojištěná," informuje zpravodaj Radiožurnálu v Chorvatsku, Tomáš Lörinc.
Obavy, že cestovní kancelář Harmonie Medical nebyla pojištěná proti následkům insolvence, se potvrzují. Ministerstvo pro místní rozvoj přitom už loni podalo podnět živnostenskému úřadu, aby jí odebral licenci. Kancelář však dále inkasovala od turistů peníze na zájezdy.
O osudu zbývajících klientů cestovky se rozhodne v příštích dvou dnech. Málokdo ale předpokládá, že majitelka agentury, paní Vítečková zbytek pobytu hoteliérům uhradí. Na konzulátu proto probíhají jednání, kdo a kdy turisty dopraví domů.
Účastníci zájezdu jsou většinou pacienti na rekonvalescenci po náročných operacích, řada z nich má problémy s pohybem a je na pojízdných křeslech. Cestu zpět do České republiky si musejí zaplatit a úhradu pak vymáhat na majitelce cestovní kanceláře.
Někteří klienti proto zvažují podání trestního oznámení na cestovní kancelář. Chce se k nim přidat také Pavel Pastorek, který měl v Chorvatsku u cestovní kanceláře pracovat - i na něho ale čekalo nepříjemné překvapení. Šance získat něco od cestovní kanceláře je ale podle Pastorka malá: "Protože nic konkrétního nedržím v ruce, tak pokud se přidám k petici a k rekreantům, tak myslím budu mít větší šanci," míní Pastorek.
Letos zkrachovaly už čtyři cestovní kanceláře. Podle agentury Mag Consulting hrozí krach dalším dvěma až třem.
Cestovka už dávno neměla mít licenci
Už začátkem prosinci loňského roku pojišťovna upozorňuje Ministerstvo pro místní rozvoj, že cestovní kancelář Harmonie Medical neuzavřela zákonné pojištění proti následkům úpadku. Obratem následuje tento krok.
"Ministerstvo pro místní rozvoj dalo podnět příslušnému živnostenskému úřadu na zahájení řízení, které mělo skončit odebráním licence k provozování cestovní kanceláře," vysvětluje mluvčí ministerstva Petr Dimun.
Případ se tedy dostal k živnostenskému úřadu v Opavě. Ten měl podle zákona nepojištěné cestovní kanceláři odebrat licenci. Ministerstvo pro místní rozvoj se pak dál o celou věc mohlo zajímat vlastně už jen z vlastního zájmu, ze zákona nemůže nic podnikat.
"Neoficiálně se nám podařilo zjistit, že došlo k odvolání paní majitelky, tak že Krajský živnostenský úřad to měl vrátit podle neoficiálních informací k projednání příslušnému úřadu v Opavě, ale tam se naše neoficiální informace ztrácejí v nedohlednu," konstatoval Dimun.
Černého Petra má tedy v ruce patrně ministerstvo průmyslu a obchodu a zmíněný živnostenský úřad, případně Česká obchodní inspekce. Což však klientům cestovní kanceláře Harmonie Medical pokažené léčení, nezajištěnou dopravu z Chorvatska domů ani soudní vymáhání peněz neulehčí.
Co předcházelo?
Cestovní kancelář Harmonie Medical, firma z Háje ve Slezsku, dopravila zhruba tři stovky svých klientů do Chorvatska, na místě však zjistili, že pro ně není zajištěné ubytování.
Přitom termín zájezdu původně dubnový kancelář několikrát přesunula a její klienti od čtvrtka cestovali sedmi autobusy po Chorvatsku a hledali náhradní ubytování. "Ti lidé tři noci nespí, nemají zajištěné ubytování, vůbec nic. Většinou to byli staří lidé kolem sedmdesáti let a několik dětí, babičky s vnoučaty," řekla v sobotu Radiožurnálu řekla dcera jednoho z napálených klientů Markéta Vopálková.
Po příjezdu do Splitu se ukázalo, že se klienti Harmonie Medical ve svém hotelu neubytují. Kancelář totiž v minulosti několikrát pobyt svých klientů nezaplatila a hoteliérům prostě a jednoduše došla trpělivost.
Podle manažera hotelu Issa na ostrově Vis Andreje Pečariče s nimi majitelka kanceláře paní Vítečková nekomunikuje a šance na uhrazení pobytu tedy není žádná. "Kancelář už vloni neplatila ani se nestarala o své klienty, proto letos neposkytneme lidem této kanceláře služby, za které pravděpodobně v České republice zaplatili," potvrdil hoteliér.
Někteří z postižených si přímo na místě zaplatili ubytování znovu a v Chorvatsku zůstanou. Zbytek klientů se bude muset vrátit zpátky. "V našem hotelu bydlí lidé, kteří nám zaplatili, je jich zhruba stovka, další si mohou zaplatit ubytování jinde nebo se vrátit domů," dodal Pečarič.