Republiku svírá smog. Pražský Smogový dýchánek mířil na řidiče
Česko dál svírá smogový příkrov! V některých oblastech, třeba v Plzni nebo i v Moravskoslezském kraji, se dnes kvalita ovzduší o něco zlepšila. Špatný vzduch ale dýchají lidé v Ústeckém a Libereckém kraji, na Mladoboleslavsku a také v Brně a Praze.
V hlavním městě upozornili na špatný vzduch a příliš vysoký počet aut v ulicích účastníci tzv. Smogového dýchánku. Sešli se na Nuselském mostě.
„Asi padesát jeho účastníků se rozestavělo po celé délce Nuselského mostu směrem do centra, v rukou mají černá srdce a někteří i transparenty a na ústech roušky,“ popisuje situaci reportér Radiožurnálu Zbyněk Zykmund.
Účastníci tzv. Smogového dýchánku se snaží upozornit na špatný stav ovzduší v metropoli
Cílem happeningu je upozornit na smog a na to, že město podle účastníků Smogového dýchánku s tímto problémem nic nedělá.
„Hodně lidí si všímá toho, že v mnoha autech sedí většinou jen samotný řidič. Dopravu na magistrále ale happening nijak nekomplikuje, auta směrem do centra beztak popojíždějí a občas se dokonce úplně zastaví,“ informuje z Nuselského mostu Zbyněk Zykmund.
„Chtěli bychom Prahu trochu nastartovat, aby kromě srdce zapojila i svůj mozek . A aby přišla na to, že auta jejím obyvatelům nejsou vhod. Já sám mám malého syna a prostě mě to štve, že je smog jak blázen a přitom všichni jezdí autem,“ říká organizátor happeningu Smogový dýchánek Erik Čipera.
Tzv. signál regulace vyhlásily tři kraje a řada měst, Praha mezi nimi ale není, přestože je v ní třetí nejhorší ovzduší po průmyslovém Ostravsku a Karvinsku.
„V okamžiku, kdy odbor životního prostředí řekne, že situace je neúnosná, můžeme sáhnout až ke krajním omezením dopravy v Praze. Ta hranice, pokud se nemýlím, je, že na pěti stanicích je překročen limit prachových částic a obecně škodlivin v ovzduší, to ale momentálně není,“ vysvětluje pražský náměstek pro dopravu Josef Nosek.
Praha uvažuje i o zavedení mýtného, zatím ale neexistuje alternativa, jak město objet, říká pražský náměstek pro dopravu Josef Nosek
V případě, že se tak stane, Praha jednak vydá upozornění, ale může sáhnout i ke krajnímu omezení v podobě téměř úplného zákazu dopravy ve městě. V současné situaci, kdy signál regulace v Praze neplatí, může město jen omezit pohyb autobusů, což by ale zvýšilo místní dopravu osobními auty.
Město prý dokonce uvažuje i o zavedení tzv. mýtného, které se vybírá třeba v Londýně ne Stockholmu, protože Praze velmi škodí zejména tranzitní doprava.
„Denně jí projede deset tisíc nákladních vozů nad dvanáct tun, což je hrozné číslo. Ale abychom mohli omezit dopravu skrz hlavní město, musí napřed existovat alternativa, to znamená, že musí být možnost, jak Prahu objet. Ta bohužel zatím ještě není,“ říká Nosek.
Iniciativa AutoMat: Vnější obchvat centru nepomůže
Na smog v metropoli se snaží upozornit zejména iniciativa AutoMat, která zorganizovala i dnešní tzv. Smogový dýchánek na Nuselském mostě.
„Chceme, aby město začalo plnit věci, které má za povinnost. Máme tady dlouhodobě překračované limity zejména prachových částic, město by mělo mít na programu zlepšování kvality ovzduší, jenomže Praha jej plní jen ze zhruba čtyřiceti procent – zavádí třeba čistší autobusy ve veřejné dopravě, ale nedělá opatření, která by šla ke kořenům,“ upozorňuje Vratislav Filler z iniciativy AutoMat.
O smogové situaci v Praze hovořil moderátor Tomáš Pavlíček i s Vratislavem Fillerem z iniciativy AutoMat
Nesouhlasí s argumentem, že aby bylo odlehčeno dopravě v centru, musí existovat alternativa, jak se městu vyhnout, tedy že musí být dostavěn zejména vnější okruh.
„To je trochu zavádějící představa, protože tři čtvrtiny dopravy, která je dnes na magistrále, je cílová v centru, tomu vnější obchvat jakkoli nepomůže. Po dostavbě tunelu Blanka dojde k nějakému odlehčení magistrály, ale to nic moc neřeší,“ míní Filler.