Samoživitelé, senioři, cizinci či hendikepovaní. V krizi je třeba s informacemi myslet i na zvlášť zranitelné

Během povodní je klíčová komunikace aktuálních opatření, stavu jednotlivých toků či nutnosti evakuace. Jsou ale skupiny lidí, ke kterým se tyto informace dostávají obtížněji a kteří například mají problém rychle reagovat na případnou evakuaci. Jde zejména o starší osoby, osoby se zdravotním postižením, lidi žijící v izolovaných oblastech či nízkopříjmové skupiny.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Taktéž mezi velmi zranitelné skupiny počítáme rodiče samoživitele velmi malých dětí a také osoby s duševním onemocněním či osoby, které se nachází v prostředí bez domova. Rovněž poslední skupina, na kterou je dobré dávat větší zřetel, jsou lidé, kteří se obecně potýkají s určitou nepřístupností informačních systémů. Tady je potřeba myslet na cizince a také osoby, které mají hendikep v oblasti sluchového či zrakového postižení,“ zdůrazňuje pro Radiožurnál vládní zmocněnkyně pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková.

Nouzové linky

  • Krizová telefonická Linka seniorů Elpida: 800 200 007
  • SMS tísňová linka pro neslyšící: 603 111 158
  • Krizová informační linka pro Pražany: 800 100 000
  • Infolinka Dopravního podniku hlavního města Prahy v nepřetržitém režimu:  296 191 817
  • Středočeský kraj, krizová linka: 800 440 430
  • Olomouc, bezplatná povodňová linka: 800 606 800
  • Ostrava, zelená linka Městské policie: 800 199 922
  • Opava, telefonní povodňová linka pro občany: 553 756 621
  • Prostějov, krizová linka: 605 236 431, 605 343 348
  • Jeseník, krizová linka: 584 401 260 nebo 702 014 008
  • Český Krumlov, krizová linka povodňové komise: 771 505 065
  • Povodí Vltavy, linka pro mimořádné události: 257 329 425, 724 067 719
  • Povodí Odry, nepřetržitá služba: 596 612 222
  • Povodí Labe, nepřetržitá služba: 495 088 720
  • Povodí Moravy, povodňová a havarijní pohotovost: 541 211 737

Důležité je zejména doručení informací o tom, jak a kdy se evakuovat, o dostupnosti pomoci či předání nouzových čísel. Pro osoby se zdravotním postižením i starší lidi je také klíčové zajištění evakuačního vozidla.

Tlumočení i překlad

K zlepšení přístupnosti informací pro občany se sluchovým postižením vyzvala na svém facebookovém profilu Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel ASNEP. Podle ní je při protipovodňových plánech nutné zajistit titulky pro videa a vysílání, komunikaci prostřednictvím psaného textu a tlumočení do českého znakového jazyka.

„Apel, aby hlavní komunikace byla vždy vedená písemnou formou, aby videa, tiskové konference hejtmanů, starostů byly pokud možno doprovázené i titulky. A zároveň ty hlavní závěry byly potom na webech a na sociálních sítích šířené i v grafické podobě, tak to jsou nějaké zásady, které komunikujeme z centra opravdu vůči všem krajům a obcím,“ shrnuje Laurenčíková.

Stav nebezpečí vyhlásil už i Olomoucký kraj, v Moravskoslezském by mohli evakuovat až tisíce lidí

Číst článek

S nedostatečným informováním se mohou kvůli jazykové bariéře potýkat také cizinci. Zásadní jsou v takovém případě překlady důležitých dokumentů a instrukcí. „Jsem velmi vděčná za spolupráci s partnery z nevládních organizací, kteří velmi rychle přispěchali na pomoc. I díky nim vznikly materiály s těmi hlavními informacemi v angličtině i v ukrajinštině,“ doplňuje Laurenčíková.

Během záplav může dojít také ke zničení domácnosti či majetku. Lidé, kteří utrpěli tuto újmu, potřebují časo informace o postupech pro žádost o finanční pomoc nebo náhradu škod. Přístup k finančním a materiálním zdrojům pro případ evakuace je nutné zajistit také pro nízkopříjmové skupiny.

Adéla Nedělová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme