Samoživitelé, senioři, cizinci či hendikepovaní. V krizi je třeba s informacemi myslet i na zvlášť zranitelné
Během povodní je klíčová komunikace aktuálních opatření, stavu jednotlivých toků či nutnosti evakuace. Jsou ale skupiny lidí, ke kterým se tyto informace dostávají obtížněji a kteří například mají problém rychle reagovat na případnou evakuaci. Jde zejména o starší osoby, osoby se zdravotním postižením, lidi žijící v izolovaných oblastech či nízkopříjmové skupiny.
„Taktéž mezi velmi zranitelné skupiny počítáme rodiče samoživitele velmi malých dětí a také osoby s duševním onemocněním či osoby, které se nachází v prostředí bez domova. Rovněž poslední skupina, na kterou je dobré dávat větší zřetel, jsou lidé, kteří se obecně potýkají s určitou nepřístupností informačních systémů. Tady je potřeba myslet na cizince a také osoby, které mají hendikep v oblasti sluchového či zrakového postižení,“ zdůrazňuje pro Radiožurnál vládní zmocněnkyně pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková.
Nouzové linky
- Krizová telefonická Linka seniorů Elpida: 800 200 007
- SMS tísňová linka pro neslyšící: 603 111 158
- Krizová informační linka pro Pražany: 800 100 000
- Infolinka Dopravního podniku hlavního města Prahy v nepřetržitém režimu: 296 191 817
- Středočeský kraj, krizová linka: 800 440 430
- Olomouc, bezplatná povodňová linka: 800 606 800
- Ostrava, zelená linka Městské policie: 800 199 922
- Opava, telefonní povodňová linka pro občany: 553 756 621
- Prostějov, krizová linka: 605 236 431, 605 343 348
- Jeseník, krizová linka: 584 401 260 nebo 702 014 008
- Český Krumlov, krizová linka povodňové komise: 771 505 065
- Povodí Vltavy, linka pro mimořádné události: 257 329 425, 724 067 719
- Povodí Odry, nepřetržitá služba: 596 612 222
- Povodí Labe, nepřetržitá služba: 495 088 720
- Povodí Moravy, povodňová a havarijní pohotovost: 541 211 737
Důležité je zejména doručení informací o tom, jak a kdy se evakuovat, o dostupnosti pomoci či předání nouzových čísel. Pro osoby se zdravotním postižením i starší lidi je také klíčové zajištění evakuačního vozidla.
Tlumočení i překlad
K zlepšení přístupnosti informací pro občany se sluchovým postižením vyzvala na svém facebookovém profilu Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel ASNEP. Podle ní je při protipovodňových plánech nutné zajistit titulky pro videa a vysílání, komunikaci prostřednictvím psaného textu a tlumočení do českého znakového jazyka.
„Apel, aby hlavní komunikace byla vždy vedená písemnou formou, aby videa, tiskové konference hejtmanů, starostů byly pokud možno doprovázené i titulky. A zároveň ty hlavní závěry byly potom na webech a na sociálních sítích šířené i v grafické podobě, tak to jsou nějaké zásady, které komunikujeme z centra opravdu vůči všem krajům a obcím,“ shrnuje Laurenčíková.
Stav nebezpečí vyhlásil už i Olomoucký kraj, v Moravskoslezském by mohli evakuovat až tisíce lidí
Číst článek
S nedostatečným informováním se mohou kvůli jazykové bariéře potýkat také cizinci. Zásadní jsou v takovém případě překlady důležitých dokumentů a instrukcí. „Jsem velmi vděčná za spolupráci s partnery z nevládních organizací, kteří velmi rychle přispěchali na pomoc. I díky nim vznikly materiály s těmi hlavními informacemi v angličtině i v ukrajinštině,“ doplňuje Laurenčíková.
Během záplav může dojít také ke zničení domácnosti či majetku. Lidé, kteří utrpěli tuto újmu, potřebují časo informace o postupech pro žádost o finanční pomoc nebo náhradu škod. Přístup k finančním a materiálním zdrojům pro případ evakuace je nutné zajistit také pro nízkopříjmové skupiny.