Senát posoudí novelu silničního zákona, asi ji vrátí sněmovně
Senát má dnes na programu rozhodování o novele silničního zákona, která počítá hlavně s úpravami bodového systému pro řidiče. Seznam takto trestaných přestupků se má zúžit ze 44 na 27. Mírněji se mají postihovat drobnější přestupky. Přísnější sankce budou naopak platit pro řidiče, kteří vážněji ohrozí bezpečnost provozu. Novelu silničního zákona, kterou sněmovna přepracovala původní senátní návrh, ale pravděpodobně senát vrátí zpět sněmovně.
Důvodem je podle senátora ODS Petra Pakosty to, že předloha jasně neurčuje pokuty za řízení pod vlivem alkoholu. „Poslanecká sněmovna toleranci 0,3 promile vyhodila, zavedla nulovou toleranci, ovšem tuto změnu nepromítla důsledně do výčtu změn sankcí a tím pádem se nám dnes nepotkává ustanovení zákona, které říká, že není žádná tolerance na alkohol řidiče a odpovídající sankce, takže není možné s dostatečnou přesností určit, jaká ta sankce by měla být,“ vysvětlil rozpor senátor za ODS Petr Pakosta. Podle Pakosty panuje na původním senátním návrhu na toleranci 0,3 promile shoda.
Proti povolení mírné tolerance alkoholu u řidičů se kategoricky staví ministr dopravy Vít Bárta. „Budu velmi tvrdě bojovat proti tomu, abychom jakkoliv zpochybňovali nulovou toleranci alkoholu za volantem,“ řekl Radiožurnálu Bárta. Jakákoliv debata, jestli jedno pivo může nebo nemůže ovlivnit řidiče, otevírá podle něj nebezpečí zneužití.
„Jednalo se nám pouze o to, že když se zjistí do 0,24 promile alkoholu v krvi, tyto případy jsou pracně zpracovány policií a předkládány správnímu řízení a většinou jsou odloženy. Je to až třetina všech podání. Chtěli jsme usnadnit práci policie a úředníkům,“ vysvětlil záměr porušení tolerance navrhovatel předlohy, kterou poslanecká sněmovna přepracovala, senátor za ČSSD Karel Korytář.
Senátor ČSSD Jan Hajda čeká také diskuzi o značení úseků, kde obecní policie měří rychlost. „Já osobně budu hlasovat pro to, aby značky nemusely být. Domnívám se, že starostové obcí a měst tam, kde jsou krizová místa, je mají ošetřeny čtyřicítkami a podobně a nemusíme vůbec upozorňovat řidiče nákladnými značkami, že mají dodržovat rychlost,“ vysvětlil svůj postoj Hajda.
„Senát byl ten, kdo značení měření rychlosti zavedl. Doba prokázala, že ve městech se dodržuje padesátikilometrová rychlost a nikterak mě neděsí, že tam není umístěna cedule měření rychlosti,“ říká Korytář. Instalace označení měření rychlosti je navíc podle Korytáře neekonomické a neefektivní. V otázce značek měření rychlosti ale senát tak jednotný není. Pakosta odhaduje, že původní senátní návrh dostane zelenou a značky budou do novely znovu navráceny.
O změnách, které přinese novela silničního zákona, mluvil na radiožurnálu ředitel Služby dopravní policie Leoš Tržil
Kromě alkoholu za volantem a značení úseků měření rychlosti je předmětem novely mimo jiné změnu postihů bodového systému. Návrh snižuje počet dopravních přestupků, za které by hrozil bodový postih. Nově by řidiči trestné body nezískávali za drobné přestupky, naopak za ty závažnější by jich dostali víc.
Méně bodovaných přestupků
„Touto novelou se nemění sankční prostředí. Nemění se tím pokuty, zákazy, tresty. Pouze se upravuje bodový systém, což není sankční záležitost. Bodový systém by měl být spíše otázkou výchovy a prevence,“ říká ředitel Služby dopravní policie Leoš Tržil.
„Z bodového hodnocení byly vypuštěny přestupky, které nemají nic společného s bezpečností, tedy s chováním řidiče ve vztahu k bezpečnosti silničního provozu. Byť se řidič dopouští protiprávního jednání, za který bude sankcionován, nebude mu uděleno bodové hodnocení. Jde například o nepoužití světel přes den,“ dodává Tržil.