Silniční daň by se měla podle ministerstva financí odvozovat od stáří vozu
Podnikatelé, kteří obnovují svůj vozový park, by měli za silniční daň zaplatit méně. Počítá s tím návrh ministerstva financí, který posoudí vláda. U aut mladších šesti let by jejich majitelé nově ušetřili až čtyřicet procent z toho, co teď na silniční dani zaplatí. U aut mladších tří let by to byla dokonce polovina. Nově by ale silniční dani podléhaly i vozy nad tři a půl tuny a se zvýšením sazby by měli počítat také majitelé starších aut.
Sleva ze silniční daně se má podle návrhu od příštího roku odvozovat od stáří vozu - tedy data jeho první registrace, zatímco dosud byla hlavním kritériem emisní norma Euro. Ministerstvo financí tak chce podnikatele motivovat hlavně k nákupu ekologicky šetrnějších vozů. Důvodem pro změnu je také neustálé měnění a zpřísňování norem Euro.
"Návrh přináší zcela nový systém snížení a zvýšení sazeb daně, který má motivovat podnikatele k pořizování vozidel šetrnějších k životnímu prostředí. Novela zvýhodňuje vozidla s nižšími emisemi oxidu uhličitého a vozidla s alternativními palivy," řekl Českému rozhlasu 1 - Radiožurnálu mluvčí resortu Jakub Haas.
Vlastníci starších vozů by si měli naopak připlatit, zejména majitelé automobilů vyrobených před rokem 1989, u kterých by měla být základní sazba navýšena až o 25 procent.
Za šťastné řešení návrh ministerstva financí nepovažuje například místopředseda KSČM Jiří Dolejš. "Já osobně to vnímám jako rozpornou záležitost, protože si myslím, že zpoplatnění dopravní cesty by nemělo souviset od data pořízení automobilu," argumentuje Dolejš. S menšími připomínkami s normou naopak souhlasí dopravci.
Ministerstvo očekává, že změna nepřinese výraznější zásah do financí resortu. Příští rok počítá s vybráním zhruba stejné nebo mírně vyšší částky. Silniční daň se v Česku vztahuje na vozidla určená k podnikání.