Tripartita se neshodla - například na pracovní době v dopravě
Jednání tripartity - dnes bez premiéra Mirka Topolánka - bylo klidné, nicméně ani u jednoho z projednávaných bodů se nenašla mezi sociálními partnery úplná shoda. Stejný názor nemají na útlum a změnu investičních pobídek. Odboráři také stále odmítají návrhy ministra financí Miroslava Kalouska ke změnám týkajících se zákona o dani z příjmů fyzických osob.
Jak Radiožurnálu řekl předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Milan Štěch, odboráři návrh na snížení odvodů sociálního pojištění odmítají: "Daně jsou dnes výhodné vyloženě pro příjmově nejsilnější. Proto si myslím, že je potřeba zásadní konstrukční změnu - zavést daňovou progresi. Ti, kteří mají velkou výdělkovou úroveň, a firmy by měli platit více a lidé, kteří mají nižší a průměrné výdělky, by měli platit méně."
Zaměstnavatelé a odbory se neshodli na úpravě pracovní doby v dopravě
Dopravci odmítají vládní návrh upravující pracovní dobu a dobu odpočinku v dopravě. Naopak má podporu odborů, které za nepřijatelný považují současný stav, kdy se liší mzda řidičů za čekací dobu od doby pracovní v řádu desítek korun. V čem jejich spory spočívají, potvrdil Radiožurnálu ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas: "Jsou především v oblasti pracovní pohotovosti, toho, jak se počítá například čekání linkového spoje, jak to započítávat do pracovní doby, jakou taxou platit tuto dobu a podobně."
Dopravci nový vládní návrh nechtějí. Na pracovní by totiž změnil čekací dobu, po kterou jsou řidiči placení v režimu pohotovosti na pracovišti. Tím by se až několikrát zvýšila mzda za tyto hodiny. Zaměstnavatelé ho, jak Radiožurnálu řekl prezident Svazu dopravy České republiky Jaroslav Hanák, pokládají za nepřijatelný: "Protože máme přímou vazbu na veřejné rozpočty, to znamená na krajské úřady - a tedy nerozhodujeme o penězích. Všechny smlouvy jsou podepsány, jsou hotovy jízdní řády, turnusy - tohle řešení v letošním roce není možné. Takže nejsou peníze a co by byla největší tragédie, chyběly by tisíce řidičů - a to je věc, která je naprosto nepřijatelná."
Podle předsedy ČMKOS Milana Štěcha budou odbory vládní návrh podporovat, a pokud se s dopravci nedohodnou, chystají se nápravy domáhat soudní cestou. Kvůli této změně se ale ještě sejde takzvaná malá tripartita, tedy odbory, dopravci a ministr dopravy. Na jednání dopravci pozvou i několik hejtmanů.
Jednání tripartity je občas velice napjaté
Před nedávnem například vzbudil velkou pozornost spor odborářů s premiérem Mirkem Topolánkem.