Z Palmovky do Letňan. Do Prahy se vrací po 46 letech pravidelná trolejbusová linka

Po 46 letech se do pravidelného provozu v Praze vrací trolejbusy. Linka 58 propojí Palmovku a Letňany. Podle dopravního podniku se osvědčil několikaměsíční pilotní provoz. Trolejbusy pojedou denně od 9 do půl sedmé v intervalu 60 minut. V Praze zažily tyto vozy poháněné elektřinou bohatou historii, lidi vozily od roku 1936 několik desítek let. Dnes jejich éru připomíná už jen malý pomníček.

Praha (Aktualizováno: 14:29 1. 7. 2018) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jsem na náměstí u Orionky kousek od pražské Flory. Právě odsud vyjel 15. října 1972 krátce před půlnocí poslední trolejbus v Praze. Právě to tady připomíná speciálně označený sloup, který nese cedulku s nápisem „Stanice trolejbusu“.

Přehrát

00:00 / 00:00

Do Prahy se vrací po 46 letech pravidelná trolejbusová linka. Více si poslechněte v reportáži Evy Rajlichové.

Trolejbusy se ale do hlavního města zas vrací, i když v modernější podobě - půjde o takzvaný bateriový trolejbus. „Představuje kombinaci osvědčené trolejbusové technologie a také moderních trakčních baterií, které umožnují plnohodnotný provoz i v úsecích bez trolejového vedení, tedy fakticky v elektrobusovém režimu,“ vysvětluje Radiožurnálu mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. 

V Praze se trolejbusy objevily poprvé v druhé půlce 30. let 20. století. První taková linka vedla z Vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku.

Nejslavnější časy zažily trolejbusy v Praze v 50. letech. „Podnik provozoval zhruba 11 linek na téměř 60 kilometrech, tudíž i zde okolo rozhlasu po Václavském náměstí. Tam jsou místa těch nejhlubších vzpomínek posluchačů právě na trolejbusovou dopravu,“ popsal Milan Pokorný, který dlouhá léta pracoval v Muzeu městské hromadné dopravy.

2:15

Jirkov zruší trolejbusy. Autobusy, které je mají nahradit, dopravní podnik zatím nemá

Číst článek

Na to, že trolejbusy přestaly v Praze jezdit, mělo vliv několik věcí. „Budovaná podzemní dráha jako věc politická páteřní dopravy, která Praze do dneška zůstala, přispěla částí k likvidaci trolejbusu a rozvoj autobusové dopravy právě do příměstských částí,“ vysvětlil Pokorný.

Největší výhodou trolejbusů je to, že lépe a úsporněji zvládají kopcovitý terén, kam se autobusy „šplhají“ pomalu a s obtížemi. A toho využije i nová linka 58 - na její trase je totiž výrazné strmé stoupání v prosecké ulici.

„Úsek Palmovka-Letňany jsme vybrali kvůli kopcovitému terénu. Můžeme zde spolehlivě otestovat všechny parametry a limity technologie v typických pražských podmínkách,“ dodává mluvčí Řehková. Zavedení nové trolejbusové linky stálo 10 milionů korun.

Eva Rajlichová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme