ÚOHS: Ministerstvo zatím nesmí s Kapschem uzavřít smlouvu na mýtné
Ministerstvo dopravy nesmí uzavřít s rakouskou firmou Kapsch smlouvu dříve, než antimonopolní úřad prošetří výběrové řízení na zavedení a provoz mýtného. Předběžné opatření ve správním řízení s ministerstvem dopravy dnes vydal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Na průběh a podmínky tendru si stěžovali neúspěšní účastníci soutěže.
Správní řízení zahájil úřad 15. prosince na návrh sdružení Mytia, které v tendru neuspělo a zaplatilo zákonnou kauci milion korun a správní poplatek.
Předběžné opatření ukládá antimonopolní úřad podle jeho předsedy Martina Peciny kvůli odvrácení bezprostředního ohrožení zájmů uchazečů o zakázku. ÚOHS má nyní 30 dnů na rozhodnutí.
"Správní řízení bude poměrně složité a nestihneme v té velmi krátké lhůtě, kterou ze zákona máme, do okamžiku než by měl zadavatel uzavřít smlouvu, to znamená asi do pěti dnů, prvoinstančně rozhodnout, a proto si vyhrazujeme právo využít celé třicetidenní lhůty," uvedl Pecina.
Úřad zkoumá jak průběh výběrového řízení, tedy zda nebyl některý z uchazečů neoprávněně vyřazen, tak i samotný tendr, tedy zda nebyly jeho podmínky diskriminační. V případě porušení zákona může antimonopolní úřad tendr zrušit, vrátit zadavateli k novému vyhodnocení, případně některého z účastníků vrátit do hry o zakázku.
Sdružení Mytia, které tvoří Ascom Fela s Damovem a ABD Group, nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun, Autostrade za 17,5 miliardy a Kapsch za 22 miliard korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. Cena měla hrát při výběru vítěze šedesátiprocentní roli. Ministerstvo dopravy tři nabídky vyloučilo z formálních důvodů a zvítězil Kapsch.
Veřejná zakázka na mýtné je svým objemem, kdy vybraná nabídka přesahuje 20 miliard korun, největší, kterou ÚOHS v současné době prošetřuje. Ve správním řízení posuzuje námitky jak procesní, tak technické. Předběžné opatření není přitom nijak ojedinělé.
"Jen v posledním čtvrtroce ÚOHS podobně postupoval v přibližně třetině posuzovaných případů," připomněl Pecina. V minulých týdnech vydal úřad předběžné opatření například u zakázek Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, Generálního ředitelství cel, obce Litvínov, ministerstva obrany nebo zahraničních věcí.
Mýtné by mělo být zavedeno od počátku roku 2007 a mělo by platit pro nákladní vozidla s hmotností nad 12 tun asi na 2100 kilometrech komunikací. Státu by mělo přinést kolem deseti miliard korun ročně. Na dálnicích a rychlostních komunikacích by měla vozidla s hmotností nad 12 tun platit 4,05 koruny na kilometr, na silnicích první třídy to bude 1,90 koruny. Nyní stát kamionům prodá dálniční známky téměř za miliardu korun ročně. Osobní vozy by měly mýtné začít platit nejdříve v roce 2012.