Už žádné složité spojování písmen. Prvňáci by mohli začít psát 'tiskace'
Dokonalým krasopisem plným barokních kudrlinek se dnes může pochlubit jen málokterý český školák. V sešitech dětí se narozdíl od písanek jejich prarodičů vyjímá spíše strohý styl. Třicet tři základních škol uplynulé dva roky testovalo, jak by jednoduché, moderní písmo Comenia Script ve výuce fungovalo. Na konci června pokusný projekt končí. Už teď ale ministerstvo školství říká, že by se Comenia Script mohl stát dobrou alternativou k běžné psací normě.
Hodina češtiny je pro děti na pražské Základní škole pro zrakově postižené plná zábavných úkolů. Doplňují chybějící slova v básničce, kterou jim třídní učitelka Lenka Marušáková napsala na tabuli.
Malý druhák Jakub píše do nalinkovaných řádků písmena. Celá třída mu radí. Křídou ale nevykresluje krasopis, ale jednoduchými tahy vytváří slova v novém písmu Comenia Script, které pražská škola testuje.
„Písmo je vlastně velmi podobné tiskacímu písmu. A to si myslím, že je pro děti první výhoda, protože většina dětí, kteří nastupují do 1. třídy, tak už se v předškolním věku snaží třeba podepsat. A používají na to většinou velké tiskací písmo,“ říká učitelka Lenka Marušáková.
Děti nové písmo baví
První písmenka a slova tady učí zrakově postižené děti nebo žáky, kteří mají problémy se psaním a specifickými poruchami učení. „Přednost, která je, je ta, že to děti baví. Je to jednak tím, že mají velice hezky udělané písanky a jednak i díky tomu, že tvary písmen se mi pro ně zdají jednoduší. A hlavně nemusí písmenka spojovat dohromady,“ vysvětluje učitelka.
Například písmeno "D" je tak pro druháky v hodině češtiny hračka. Narozdíl od složitých barokních tahů s navazováním a smyčkami, které se používají v současné školní normě, stačí u písmena „D" jen jeden tah svislé čárky a k ní oblouček. Písmo je nespojité a nejvíce kopíruje principy středověkého a renesančního psaní. Děti z pražské základní školy cvičí tahy na tabuli.
S písmenky pomáhá dětem také červený maňásek, kterého si třídní učitelka bere v hodině na ruku. A kontroluje s ním školákům písanky. Děti moderní psaní, které vymyslela grafička Radana Lencová, velmi baví.
„V podstatě každé dítě je u nás nějakým způsobem zdravotně handicapované. A zejména pro děti s obtížným psaním byl předpoklad, že tohle písmo pro ně bude jednoduší,“ vysvětluje ředitelka pražské Základní školy pro zrakově postižené Marcela Süsslandová, proč se žáci do projektu zapojili.
Inspirace v zahraničí
Škola už v projektu pokračuje ve druhém ročníku. „A pokud bude tohle písmo uznáno jako druhá metoda, tak, protože rodiče to taky chtějí, v tom budeme asi pokračovat,“ doplňuje Süsslandová. Test moderního písma skončí letos v červnu. Zhruba do podzimu pak odborníci vyhodnotí, jak se na školách osvědčilo.
Už po prvním roce ověřování se ale ukázalo, že se děti díky němu naučily i rychleji číst. Ministerstvo školství zatím neuvažuje, že by se Comenia Script plošně zavádělo na všechny školy. Úřad ale očekává, že ho v budoucnu budou učitelé používat jako alternativu k běžnému psacímu písmu.
Bude tak na samotných školách a rodičích, jestli se děti naučí psát v jednoduchém stylu. Podnětem k testování moderního písma byly pro ministerstvo školství hlavně dotazy rodičů, kteří měli zkušenosti se vzděláváním v zahraničí - například ve Velké Británii, USA, Finsku, Dánsku - kde žáci běžně používají tiskací písmo. Zastaralé školní písmo se teď modernizuje i v jiných evropských zemích. Například v Polsku nebo Německu.