Večerníček se po novém roce přestěhuje na program ČT2
Dětský pořad Večerníček se od ledna po 47 letech přesune z vysílání prvního programu České televize na druhý, rozhodla dnes televizní rada. Začátek vysílání v 18:45 se ale nezmění. Zároveň se na druhý program přemístí celý blok dětského vysílání. Důvodem je pokles sledovanosti.
Tento krok je součástí širších programových změn, kterými chce Česká televize přilákat k obrazovkám více dětských diváků. Důvody přesunu vysvětluje generální ředitel televize Petr Dvořák:
„Od nového roku Večerníček bude ve stejném čase pouze na ČT2, protože jsme se rozhodli, že vysílání pro děti neupozadíme, ale spíš posílíme, a vytvořili jsme na ČT2 dvouhodinový dětský blok, kdy Večerníček bude vlastně jeho vyvrcholením.“
Analytik Miloš Čermák se zamýšlí nad přesunem Večerníčku a nad dětskými pořady obecně
„Myslím, že zvlášť dneska, kdy je i to digitální vysílání, tak je v podstatě jedno, jestli je na ČT1 nebo ČT2, a považuji to za naprosto zanedbatelný detail v programovém schématu,“ soudí analytik Miloš Čermák.
Večerníček podle něj vyvolává u většiny lidí určité generace sentiment a vzpomínky na dětství. Dnešní děti ale mají na výběr z většího množství televizních stanic a navíc často preferují jinou zábavu než televizní.
Právě to má podle Čermáka podíl na snižující se sledovanosti dětských pořadů. A přestože vytvoření dětského bloku na ČT2 považuje za celkem rozumný nápad, není si jistý úspěchem u diváků.
„Obecně si myslím, že u dětí prostě prohrává pasivní zábava u televize s tou interaktivní. Tím se děti možná trochu liší od dospělých, kteří pořád i dneska jsou celkem věrnými diváky, protože u televize odpočívají a nemusí nic dělat, ale dítě prostě z principu rádo na něco sahá a interaktivita je pro něj důležitá,“ uvažuje Čermák.
Druhou příčinou klesající sledovanosti je program konkurenčních stanic, dodává Čermák, protože Večerníček je krátký, zatímco komerční stanice vysílají delší pásma dětských pořadů.
„Možná když televize vytvoří dětský blok, který bude mít nějakou logiku, tak si v tom boji s ostatními televizemi Česká televize možná povede lépe, ale jak říkám, v absolutních číslech si nemyslím, že si nějak významně polepší,“ uzavírá Čermák.