Více než polovina smrtelných dopravních nehod s chodci se loni stala v noci
Při dopravních nehodách loni zemřelo 112 chodců, více než polovina z nich v noci. Podle Martina Faráře z BESIPu je to i tím, že chodci v noci nenosí žádné reflexní prvky, a řidiči je tak na silnici nevidí.
„Chodec vidí vozidlo třeba i na vzdálenost kilometru nebo i více, nicméně řidič motorového vozidla má velký problém zaregistrovat chodce včas tak, aby se mu dokázal vyhnout,“ upozorňuje Farář.
Navíc podle něj často dochází k situacím, kdy v protisměru jede další vozidlo, takže řidič se ani nemá kudy chodci vyhnout. „A toho chodce potom srazí,“ dodává Farář.
Konec roku je pro chodce na silnicích tradičně nejrizikovější. Rychleji se stmívá a chodce, kteří na sobě nemají reflexní prvky, řidiči často vůbec nevidí. Natáčel o tom Matěj Skalický
Konec roku je pak pro chodce na silnicích nejrizikovější. „Nejvíce dopravních nehod, kdy se jedná o srážku chodce s motorovým vozidlem, je v listopadu a prosinci. Lidé si moc neuvědomují riziko, že když jdou v tmavém oblečení, že je řidič nemá šanci vidět včas. Je změřeno, že řidič vidí takovéhoto chodce pouze na vzdálenost 18 metrů,“ doplňuje Farář.
Proto je dobré, aby byli chodci oděni alespoň do bílé barvy. Anebo ještě lépe, aby měli jakýkoli reflexní prvek na oblečení, který je v noci vidět až na vzdálenost 200 metrů.
V Poslanecké sněmovně teď leží návrh, podle kterého by chodci museli za určitých podmínek nosit povinně reflexní prvky - například v noci. Podobný zákon už existuje třeba na Slovensku.
V následující mapě můžete prozkoumat závažné nehody s účastí chodce, které se odehrály v roce 2014 ve večerních a nočních hodinách.
Kde jsou místa nebezpečná pro chodce? Interaktivní mapa všech nehod od roku 2007
Číst článek