Vláda o vyčištění Novomlýnských nádrží a přesunu brněnského nádraží
Vláda je opět na cestách. Cílem dnešního výjezdního zasedání je tentokrát Brno. Hlavní téma zasedání kabinetu je hospodářská a sociální situace Jihomoravského kraje. Ministři také posoudí převzetí pohledávek železničních opraváren u Českých drah konsolidační agenturou. Ministři se budou radit, zda a za jaké peníze vyčistit přítoky Novomlýnských nádrží. Rozhodovat budou také o budoucím umístění brněnského hlavního železničního nádraží.
České dráhy nutně potřebují finanční pomoc. Dráhy už přes 9 let marně vymáhají 500 milionů korun od železnic bývalé Jugoslávie, a zároveň dluží 780 milionů železničním opravárenským podnikům v Čechách. Ekonomický ředitel Českých drah Jan Bukač dnes Radiožurnálu řekl, že očekává určitou pomoc od státu: "My jsme o tom jednali několikrát. Jednalo o tom několikrát i naše Ministerstvo dopravy a spojů. Zatím by se dneska mělo jednat znovu ve vládě a příslib je, že by tyto dluhy Českých drah převzal stát a zhruba mezi 340 a 500 milióny by nám ty finanční prostředky poskytl. Tím bychom i my snížili závazky vůči našim dodavatelům."
Vláda má dnes na svém výjezdním zasedání v Brně rozhodnout mj. o budoucím umístění tamního hlavního železničního nádraží. V jeho současné poloze ho město považuje už desítky let za architektonickou bariéru a už několikrát žádalo jeho odsun mimo současné centrum. Kromě četných oponentních hlasů, především samotných Českých drah, byl vždy hlavní překážkou nedostatek peněz na přesun - až 30 miliard korun. Poslední studie, kterou si město nechalo vypracovat od renomované zahraniční firmy, ale kromě jednoznačného doporučení nádraží přesunout řeší i otázku, jak finance získat.
Podle Martina Klaila ředitele společnosti Jižní centrum, která o přesun usiluje, je zajištění potřebné sumy reálné při předpokládané účasti Evropské unie. Částka by se měla rozdělit na třetiny: "Stát, město, kraj tu jednu třetinu, Evropa druhou a podle odhadu zpracovatele studie ta zbylá část je dosažitelná výnosy z pozemků, které se takto uvolní jak městu, kraji, soukromníkům, ale především drahám." Protože pozemky jsou nyní blokovány pro obě varianty, část se po závadném rozhodnutí uvolní bez ohledu na zvolenou možnost. Při odsunu nádraží ale prý podle studie bude výnos z jejich prodeje až pětkrát vyšší.
Kabinet se také bude radit o tom, jestli a za jaké peníze vyčistit přítoky Novomlýnských nádrží. Jihomoravští radní chtějí na této schůzi vlády ministrům ukázat připravený projekt. Ministr životního prostředí Miloš Kužvart si myslí, že vláda řekne ano a tuto velkou akci podpoří. Několikamiliardová investice počítá s postupným budováním čističek na přítocích novomlýnských nádrží. Realizace projektu se dotkne 137 obcí z okresu Brno-venkov a 69 z Břeclavska. Jihomoravští radní tento projekt ale nemohou financovat. Jeho cena 3,5 miliardy představuje roční rozpočet kraje. Přesto podle vyjádření ministra Kužvarta mohou s jeho uskutečněním počítat: "Velmi mne těší, že jdeme na ten problém správnou cestou, to znamená nikoliv navyšovat vodu v Novomlýnských nádržích, abychom zředili znečištění, ale jít k těm zdrojům znečištění, stavět čistírny odpadních vod,. Ty finanční prostředky se evidentně najdou."
Ministři na svém brněnském zasedání posoudí také zákon o volbách do Evropského parlamentu nebo stav projektu na modernizaci tanku T-72.
Vládu ještě čeká schvalování návrhu zákona o volbách do Evropského parlamentu, ve kterém má Česko jako budoucí člen zatím přiřčeno 20 křesel. Jednat bude také o navázání diplomatických styků s Východním Timorem. Země, která je dosud pod přechodnou správou OSN, získá oficiálně nezávislost 20. května. Ministři posoudí zprávu o české zahraniční rozvojové pomoci na rok 2002.