Vojenská zdravotní pojišťovna špatně hospodařila, zjistili kontroloři. Evidovala i zemřelé klienty

Vojenská zdravotní pojišťovna měla v letech 2015 až 2017 nedostatky v evidenci pojištěnců a nárokovala platby za již zemřelé klienty, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). V pojišťovně podle něj nefungoval kontrolní systém, organizace chybovala při zadávání veřejných zakázek a také zvýhodnila některé klienty při čerpání preventivních programů.

Praha (Aktualizováno: 8:34 13. 5. 2019) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vojenská zdravotní pojišťovna ČR

Chyby odhalili kontroloři také v zadávání veřejných zakázek | Zdroj: Vojenská zdravotní pojišťovna ČR

Kontroloři NKÚ odhalili, že pojišťovna měla ve svém informačním systému nesprávné informace o pojištěncích. Například vyřadila 24 667 pojištěnců z kategorie státem hrazených a ke konci roku 2017 je vedla jako nezařazené.

„Dočasně je považovala za osoby bez zdanitelných příjmů. K tomu ale neměla důvod,“ upozornil kontrolní úřad. Dodal, že zjištěný nedostatek měl vliv na výši vybíraného pojistného.

Policie navrhla v souvislosti s Vojenskou zdravotní pojišťovnou obžalovat bývalého šéfa a další tři lidi

Číst článek

Na vzorku 156 pojištěnců kontroloři zjistili, že pojišťovna vedla v evidenci 81 zemřelých klientů, za které nárokovala od státu pojistné přes 1,5 milionu korun. Za více než čtyři desítky z nich navíc zaplatila lékařům na takzvaných kapitačních platbách téměř 112 tisíc korun.

Z dokumentů podle NKÚ také vyplývalo, že 14 lidí se stalo pojištěnci Vojenské zdravotní pojišťovny až po své smrti. „V pojišťovně nefungoval vnitřní kontrolní systém, který by nedostatky odhalil,“ konstatovali kontroloři.

Chyby v zakázkách

Chyby odhalili kontroloři také v zadávání veřejných zakázek. Prověřili 13 tendrů a u 11 z nich zjistili, že pojišťovna nepostupovala podle zákona. „Nakupovala totiž služby přímo u dodavatelů, a zbavila se tak možnosti získat výhodnější nabídku,“ uvádí NKÚ. Šlo například o zakázku na získání nových pojištěnců nebo na právní služby.

Podle kontrolorů také pojišťovna zaplatila přes 406 tisíc korun za analýzy, které jí nepřinesly nové informace. Obě vycházely z veřejně dostupných zdrojů, informací z účetnictví pojišťovny a jedna také z rozhovorů se zaměstnanci. Pojišťovna navíc výsledky analýz téměř nevyužila.

Primátor Hřib rezignoval na post ve správní radě VZP, Piráti jej nahradí bývalým náměstkem Východským

Číst článek

Netransparentně a diskriminačně postupovala pojišťovna také u čerpání peněz z fondu prevence, konstatovali kontroloři. U dvou programů nezveřejnila podmínky čerpání na webových stránkách a omezila cílovou skupinu pojištěnců, kteří měli mít k těmto programům přístup.

Vojenská zdravotní pojišťovna ČR od roku 1993 zajišťuje zdravotní péči ve vojenských i civilních zdravotnických zařízeních a lázeňských domech. O své pojištěnce pečuje prostřednictvím smluvní zdravotnické sítě, která zahrnuje na 25 tisíc poskytovatelů.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme