Plzeňští hasiči chystají vyproštění vrtulníku, který se zřítil na tovární halu v Plzni
Hasiči v Plzni připravují vyzvednutí vraku vrtulníku, který spadl ve středu odpoledne na prázdnou halu v průmyslové zóně Borská Pole na západním okraji Plzně. Ve stroji zahynuli žena a tři muži - Čech a tři cizinci. Hasiči se pokusí vrak vrtulníku, který zůstal částečně zachycený o konstrukci střechy a částečně propadl dovnitř haly, vyprostit a vyvézt z haly vraty.
Podle statika nehrozí, že by se stavba mohla zřítit. Hasiči přesto musí budovu o rozměrech 25 krát 15 metrů stabilizovat, a to proto, aby vydržela vyprošťování.
„Naše činnost pravděpodobně zabere většinu dopoledne, možná až i do odpoledne. Záleží na tom, jak bude náročné vyproštění torza toho vrtulníku,“ řekl ve středu večer mluvčí plzeňských hasičů Petr Poncar.
Trosky helikoptéry jsou částečně v konstrukci, její zadní část se propadla a opřela se o zem v hale.
„Připravujeme nejdříve pažení na zajištění stability budovy. Pak budeme odřezávat trámy v konstrukci střechy, aby bylo možné vrak vyzvednout a nedošlo k jeho poškození, aby ho mohli dál zkoumat odborníci na zjišťování příčin leteckých nehod,“ popsal akci Poncar.
Hasiči doufají, že se jim podaří stroj dostat ven vnitřkem haly a vstupními vraty, která jsou dostatečně široká.
Posádka na místě zahynula
Havárie se stala ve středu zhruba deset minut před půl šestou odpoledne. Záchranáři okamžitě vyhlásili hromadné postižení osob a na místo poslali všechny dostupné posádky. Letěla tam taky jejich helikoptéra, která ale jen kroužila ve vzduchu a situaci monitorovala. V době nehody v hale nikdo nebyl, neštěstí však nepřežila celá posádka.
„Na místě dvě osoby utrpěly zranění neslučitelná se životem. Další dvě osoby jsme na místě resuscitovali, bohužel jejich resuscitace nebyla úspěšná a přes veškerou snahu musela lékařka na místě konstatovat u obou také úmrtí,“ uvedl mluvčí plzeňských záchranářů Martin Brejcha.
Na místo přijeli také policisté. Jejich mluvčí Dana Ladmanová pak ve středu večer potvrdila, že mezi oběťmi jsou tři cizinci a jeden Čech.
Na továrnu na Borských Polích v Plzni spadl vrtulník, čtyři lidé zemřeli
Číst článek
„Podle dosud zjištěných informací jsme zjistili totožnost jednoho muže české národnosti a teď ještě zjišťujeme totožnost tří cizinců.“
Příčiny a veškeré okolnosti nehody zjišťuje policie a vyšetřovatelé z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Podle krajské policejní mluvčí Martiny Korandové zahynul při nehodě dvaatřicetiletý Čech, šestačtyřicetiletá cizinka a další dva cizinci ve věku 57 a 45 let.
„Kriminalisté spolu s pracovníky Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod zjišťují dnes veškeré okolnosti, jsou na místě, provádějí se výslechy svědků, vyhodnocují zajištěné stopy. Jsou nařízeny znalecké posudky a soudní pitvy,“ doplnila Korandová.
Podle neoficiálních informací zahynul majitel plzeňské firmy Workpress Aviation a tři Thajci.
Nejpopulárnější stroj
Jednalo se o soukromou helikoptéru Robinson R 44 Raven. Policisté ale s ohledem na vyšetřování zatím nechtěli potvrdit, komu patří. Každopádně jde o čtyřmístný, jednomotorový typ, který je mezi lidmi velmi oblíbený. Od roku 1992 do roku 2017 se jich vyrobilo asi šest tisíc.
„Je to prostě stroj populární, v některých oblastech je náročný řekněme na pilotáž, ale je to prostě nejpopulárnější a nejrozšířenější letadlo třídy general aviation. Tím, že je tak rozšířené, tak s ním létají i piloti nikoliv špičkoví. A také může mít i relativně větší poměr různých nehod a incidentů,“ vysvětlil letecký publicista Martin Velek. Dodal také, že v Česku můžou být desítky vrtulníků typu Robinson R44.
Nezkontrolování systémů, zkušenost, pokora. S vyšším počtem pilotů v Česku přibývá i leteckých nehod
Číst článek
Není to ani poprvé, co se tento typ v Česku zřítil. Stejný havaroval třeba v srpnu 2016 u Plas u Plzně. Nehodu nepřežili dva muži - instruktor, kterému bylo 55 let, a také o něco mladší pilot. Ten nacvičoval přistání při selhání motoru. V té době ale odlétal zhruba 54 hodin a podle závěrečné zprávy za pád mohlo několik jeho chyb.
Středeční havárie je jedním z nejtragičtějších leteckých neštěstí od vzniku České republiky, se čtyřmi oběťmi byla další dvě, a to v letech 1997 a 1998. Nejtragičtější dosud byla nehoda vrtulníku, při níž zahynulo v roce 2004 při cvičení u Náměšti nad Oslavou šest britských vojáků.
Piloti jednomotorových letadel musí ve vzduchu dodržovat několik pravidel. Například by neměli létat přímo nad městem. To můžou pouze dvoumotorové helikoptéry policistů, hasičů nebo záchranářů.
Pokud někdo vlastní dvoumotorový stroj a chtěl by také letět nad město, musí mu to dovolit Úřad pro civilní letectví. Takových případů ale moc není.