Zbylí klienti zkrachovalé cestovní kanceláře Global Tour se vracejí domů
Zbývajících několik posledních klientů zkrachovalé cestovní kanceláře Global Tour se dnes vrací z Turecka domů. Většina se vrátila už minulý víkend. V Česku je čeká jednání z pojišťovnou. Turečtí hoteliéři totiž využili krachu kanceláře k tomu, aby po turistech chtěli 500 eur navíc za ubytování.
„Mnoho lidí samozřejmě nemělo celou částku, museli jsme si vypomoct mezi sebou navzájem. Došlo k takovému kolektivnímu vypomáhání, abychom vůbec mohli dobydlet. Byla to teda situace strašlivá, protože jsem si dokázal představit, že v dalších hotelech lidi nemají celou částku nebo alespoň část té částky, aby mohli dát dohromady,“ potvrzuje jeden z rekreantů František Veselý.
Hostem Ranního interview byl ředitel odboru cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj Aleš Hozdecký
„Kdyby to tak nedopadlo, tak si nedovedu představit, co bychom dělali. Byli bychom skutečně na ulici, volali bychom konzulát. A dořešili bychom následně, co s námi bude. Ale dovedu si představit taky tři čtyři dny někde na pláži nebo na letišti,“ uvažuje.
„Prostě přišli a řekli – zaplaťte, máte 15 minut, buď zaplatíte, nebo odejděte. Byl to šok, nevěděli jsme, co máme dělat ze začátku,“ vzpomíná jiný z cestujících, který nechtěl být jmenován. Podle zástupců pojišťovny přitom bylo ubytování řádně zaplacené.
Letos už kvůli finančním problémům skončilo 6 cestovních kanceláří. Jedna z nich Majestic Travel přitom pojištění proti úpadku nezaplatila.
Souhrnnou informaci o krachu 6 cestovních kanceláří v posledních týdnech a nepříjemnostech s tím spojených připravila Eva Rajlichová
Cestovní kancelář může být podle ředitele odboru cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj Aleše Hozdeckého nepojištěná snad jen ve chvíli, kdy přechází od jedné pojišťovny ke druhé:
„Cestovní kancelář Majestic Travel deklarovala vůči nám platnou smlouvu a pak vlastně neplnila smlouvu - nezaplatila pojistné, je to de facto první a zcela ojedinělý případ. Je to na jedné straně o platnosti a na druhé o účinnosti.“
U všech nových pojištění a koncesí, ke kterým ministerstvo pro místní rozvoj dává kladné stanovisko, bude ministerstvo žádat potvrzení o zaplacení pojištění.
Podle Hozdeckého chystá MMR dílčí technickou novelu, která by měla vejít v platnost v roce 2013.
„Novela je zaměřena jednoznačně směrem ke spotřebiteli. My chceme ukotvit a zpřesnit jeho pozici. Chceme zpřesnit podmínky pro podnikání cestovních kanceláří a dát jasněji pravidla hry jak pro cestovky, tak pro pojišťovny,“ říká Hozdecký.
Cestovky krachují i v Polsku. Během července končí už celkem třetí CK
Číst článek
Také Evropská komise připravuje novou směrnici. „Ta bude snad příští rok, ale my jsme s tou naší novelou o krok napřed. To znamená, že ještě budeme případně reagovat na nějaké dílčí změny ze strany Komise,“ vysvětluje Hozdecký.
Podle něj bude MMR vyžadovat po cestovních kancelářích, aby zájezdy přesně evidovaly. Některé podnikatelské subjekty totiž nepodnikají pouze na poli cestovního ruchu.
„Budeme chtít, aby cestovní kanceláře zavedly analytické účetnictví, aby bylo účetnictví přehlednější pro pojišťovny, které pak budou moci přesněji stanovovat pojistné částky,“ dodává Hozdecký.