Le Monde, Libération i Google ve Francii společně bojují proti dezinformacím. Spustili CrossCheck
Koalice 37 francouzských a mezinárodních médií, podporovaných firmou Google a mediální sítí First Draft, v úterý spustila internetový server CrossCheck jako společnou platformu pro ověřování informací a vyvracení nepravdivých tvrzení, které by mohly narušit nadcházející prezidentské volby. Francouzi budou volit nového prezidenta ve dvou kolech, v dubnu a květnu.
CrossCheck si například všímá informace šířící se po sociálních sítích, podle které se vůdkyně Národní fronty a favoritka prvního kola voleb Marine Le Penová pozastavila na twitteru nad tím, že francouzská televize odvysílala pohádku s hrdinkou zahalenou v šátku - přestože šlo o ruský animovaný seriál a na ruském venkově se šátky nosí běžně.
Le Penové plán na 'frexit'? Půl milionu lidí bez práce a stamiliardové ztráty
Číst článek
Ve skutečnosti se údajné šokující tvrzení objevilo na falešném účtu, se kterým pravá Le Penová nemá nic společného. Skutečný autor, přející si zůstat v anonymitě, prý chtěl takto předvést, jak snadno lze dezinformovat prostřednictvím twitteru.
Server CrossCheck má umožnit partnerům spojit úsilí při prosévání falešných informací a zveřejňovat články uvádějící skutečnosti na pravou míru, uvedla ředitelka First Draft Jenni Sargentová na tiskové konferenci.
„Považujeme za zajímavé spolupracovat s dalšími redakcemi, protože všichni děláme tuto práci ve své oblasti a jediná redakce nemůže reagovat na vše, co se děje,“ konstatoval Adrien Sénécat z deníku Le Monde.
Facebook, Google i AFP
Iniciativa byla podle agentury AFP zamýšlena na dobu volební kampaně, ale v případě úspěchu by mohla pokračovat. K partnerům patří velké celostátní deníky jako Libération, Le Monde a Les Echos, jakož i regionální média, časopisy, zpravodajské weby, tisková agentura AFP či společnosti Google a Facebook.
Internetová platforma má dát dohromady úsilí asi 250 novinářů z partnerských redakcí při ověřování sporných tvrzení. Podmínkou, aby výsledek ověřování mohl být na serveru zveřejněn, je schválení přinejmenším od dvou redakcí. Google přitom poslouží k vytipování nejvyhledávanějších témat.
Na serveru CrossCheck pak má být uvedeno, zda dané tvrzení je lživé, pravdivé, nebo neověřitelné. Také by neměla scházet informace, jaké redakce se tvrzení pokoušely ověřit.
CrossCheck: une nouvelle plateforme pour chasser les fausses informations https://t.co/IPaG5IkvdS pic.twitter.com/6QiDorIY3j
— Le Soir (@lesoir) 28. února 2017