Mezi Němci je stále oblíbenější "sdílení vozidel"

Možná jste sami v podobné situaci: ceny pohonných hmot stále rostou a vy přemýšlíte, jestli se vůbec vyplatí mít vlastní auto. V Německu využívá ve velkých městech stále víc lidí službu jménem Car-sharing, tedy jakési "sdílení vozidla". O co přesně jde a jakou má tato služba budoucnost, se zajímal berlínský zpravodaj Českého rozhlasu Jiří Hošek.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobily na parkovišti

Automobily na parkovišti | Foto: Jan Rosenauer

Jste pozvaní na párty na druhém konci města a cesta veřejnou dopravou by vám zabrala moc času. Navíc nevíte, jestli u přátel náhodou do zítřka nepřespíte. Klasická půjčovna aut se vám nevyplatí, a tak sáhnete po nabídce jedné z car-sharingových firem.

Podstata této ekonomické a do jisté míry i ekologické služby spočívá v tom, že jedno auto sdílíte s dalšími lidmi a navíc vozidlo užíváte jen v okamžiku, kdy to opravdu nezbytně potřebujete. U společnosti, která takovou službu poskytuje, se napřed musíte zaregistrovat. V Německu činí jednorázový poplatek většinou kolem třiceti eur. K tomu je třeba připočíst miniaturní měsíční paušál a pak samozřejmě náklady spojené se samotným půjčením auta. V Německu dáte 2 až 4 eura za hodinu a k tomu 20 až 30 centů za každý ujetý kilometr.

Telefonicky nebo přes internet se napřed přesvědčíte, že na parkovišti sharingové firmy, které je nejblíže vašemu bydlišti, je nějaké auto k dispozici. Po zadání PINu odblokujete bezpečnostní systém a můžete vyrazit. Za benzín nebo naftu platíte kartou, která patří do výbavy vozidla. Po návratu se zase odhlásíte a vyplníte účtenku. Jednou měsíčně jen uhradíte zaslanou fakturu.

Na věci, jako jsou havarijní pojištění, povinné ručení, opravy nebo údržba, klidně zapomeňte - o to se postará car-sharingová firma. Každé sdílené auto využije v průběhu dne několik klientů a nahradí tak v průměru 5 až 6 soukromých nebo služebních vozidel.

V Německu často car-sharingové společnosti spolupracují s provozovateli veřejné dopravy. Většinou zákazníkům nabízejí kombinovanou jízdenku. Města se zase snaží tuto službu podporovat poskytováním atraktivních parkovacích míst v hustě obydlených oblastech.

Analýzy ukazují, že pokud ročně neujedete víc než 15.000 kilometrů, je pro vás sdílení auta výhodnější, než mít vlastní vozidlo. V Německu tuto službu nabídla jako první už v roce 1988 společnost Statt-Auto Berlín. Podle odhadů je dnes do car-sharingových programů zapojeno na 85.000 Němců. Do roku 2020 by jich podle expertů z wuppertalského Institutu mohlo být až půl miliónu. Pokud by navíc lidé nemuseli dostupnost vozidla prověřovat telefonicky nebo přes internet a mohli by auto odstavit, kde se jim zlíbí, zajímala by taková služba až sedm a půl miliónu obyvatel Německa.

Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme