Levná jízdenka v Německu přilákala do veřejné dopravy více cestujících, teď končí bez náhrady
V Německu platí poslední tři dny levná jízdenka, díky které je možné za měsíční cenu devět eur (220 Kč) cestovat po celé zemi regionální a městskou dopravou. Z jízdenky, kterou vláda zavedla jako úlevu před vysokými cenami energií a pohonných hmot, se stal hit. Její pokračování žádají ekologické organizace, politické strany, dopravní svazy a také regiony.
Oblibu jízdenky dosvědčují fotografie z posledního srpnového víkendu. Nádraží ve velkých německých městech, jako jsou Berlín, Hamburk, Frankfurt nad Mohanem či Mnichov, opět praskala ve švech. Lidé se tak očividně na poslední chvíli snažili k výletům využít platnost zvýhodněného jízdného.
V těchto i dalších velkých městech se také v uplynulých dnech konaly manifestace za její zachování. Vláda ale toto mimořádné opatření, které platilo od června, odmítla prodloužit, ačkoliv kancléř Olaf Scholz devítieurovou jízdenku označil za jeden z nejlepších nápadů vlády.
Důvody, proč vláda nechce jízdenku ve stávající podobě zachovat, jsou finanční. Jako náhradu za výpadek příjmů vyčlenil dopravcům Scholzův kabinet 2,5 miliardy eur (61,5 miliardy Kč).
Letní jízdenka za 9 eur jako v Německu? ‚Česko má malé přepravní kapacity,‘ reaguje expert
Číst článek
Drahé energie
Německý ministr dopravy Volker Wissing minulý týden v pátek jednal se svými kolegy z regionů o zatraktivnění dopravy, schůzku ale označil za zklamání, neboť místo hledání řešení bylo podle něj tématem jen přenášení odpovědnosti.
Spolkové země totiž chtějí, aby kvůli rostoucím cenám energií vláda regionům k ročnímu paušálu na hromadnou dopravu ve výši 1,5 miliardy eur (36,9 miliardy Kč) přidala ještě pro nadcházející dva roky 1,65 miliardy eur (40,6 miliardy Kč) ročně.
Svaz německých dopravních podniků (VDV) vyzval politiky, aby se nyní co nejrychleji dohodli na nástupci devítieurové jízdenky. „Po desítky let se do dopravy špatně investovalo, nyní je třeba přestat mluvit a začít jednat,“ řekl šéf VDV Oliver Wolff.
Roztříštěnost stran a spolkových zemí
Wissing řekl, že je otevřen jednáním o nové dostupné jízdence. Žádný termín k jejímu zavedení stanoven není, doufá ale, že jízdenka bude k dispozici od začátku nadcházejícího roku.
Berlínská sociálnědemokratická primátorka Franziska Giffeyová navrhla, že v německé metropoli by devítieurová jízdenka mohla platit jako prozatímní řešení od října do konce roku.
Odbory DGB a také opoziční Křesťanskodemokratická unie (CDU) primátorce vyčítají, že bez zapojení sousedního Braniborska její návrh nemá smysl. Liberální svobodní demokraté (FDP) zase upozorňují na vysoké náklady pro berlínský rozpočet.
Cena elektřiny v Německu poprvé překročila 1000 eur za megawatthodinu, naopak u plynu poklesla
Číst článek
O regionálním řešení uvažuje také Dolní Sasko. Zemský ministr dopravy Bernd Althusmann, lídr CDU v říjnových regionálních volbách, by si dovedl představit roční jízdenku pro Dolní Sasko a sousední Brémy s Hamburkem za 49 eur (1200 Kč).
Levná jízdenka by podle něj zajistila nejen dostupné cestování, ale vyřešila i nepřehledné tarify. „V Dolním Sasku máme nyní asi 50 tarifních pásem. Je to velmi rozdrobené a není to pro cestující přívětivé,“ řekl.
Některé spolkové země, jako třeba Severní Porýní-Vestfálsko, navrhují regionální tarif za 29 eur (713 Kč) a celoněmecký za 49 eur měsíčně. Durynská ministryně dopravy Susanna Karawanskijová by chtěla celoroční jízdenku za 365 eur (8980 Kč).
Úspěch hromadné dopravy
Šéf Spolkového úřadu pro životní prostředí (UBA) Dirk Messner řekl, že devítieurová jízdenka otevřela dveře většímu využívání veřejné dopravy. „Lidé tuto nabídku přijali a do veřejné dopravy přestoupili. Je to úspěch,“ řekl. Německé dráhy Deutsche Bahn uvádějí, že každý pátý cestující díky levné měsíční jízdence znovuobjevil hromadnou dopravu.
Stejně jako vláda považuje Messner cenu devět eur za dlouhodobě neudržitelnou, jako smysluplnou by vnímal měsíční částku na celoněmecké jízdné mezi 49 až 69 eury (1200 až 1700 Kč).