Polské dráhy zůstaly kvůli dluhům bez proudu
Vlak je velice výhodným dopravním prostředkem. Když jede. Pokud ale nabírá zpoždění, roste i nervozita cestujících. To si ověřily polské dráhy, když včera distributor elektrické energie na několik hodin vypojil trakci zásobující proudem hlavní železniční koridor z Varšavy na jih. Důvod? Rostoucí dluhy státních drah PKP za elektřinu.
Vlaky na Centrální železniční magistrále nejezdily čtyři a půl hodiny. Musely oblast bez proudu objíždět. Dvě až tři hodiny zpoždění nabraly mezinárodní vlaky Eurocity jedoucí do Prahy a Vídně a také rychlíky do Krakova.
Nešlo o nehodu ani o hrozbu teroristického útoku. Na hlavním severojižním tahu z Varšavy dodavatel elektrické energie vypnul proud. Příčinou byly rostoucí dluhy státních drah PKP vůči distributorovi elektřiny. Za elektřinu dluží hlavně ta část PKP, která zajišťuje regionální přepravu.
"Tento problém nenastal teprve včera. Trvá to už delší dobu a je to způsobené tím, že regionální tratě nemají dostatečné příjmy a neplatí faktury za elektřinu včas," řekl Českému rozhlasu technický ředitel PKP Energetika Zbigniew Szafrański.
Tak jako skoro všude ve světě je i v Polsku osobní železniční doprava dotována, ale nedostatečně. Státní příspěvek na jednoho pasažéra a kilometr jeho přepravy je například pětkrát nižší než v Česku. Ovšem ani takto vypočítané dotace často nedostávají polské regiony v náležitých termínech a v důsledku toho neplatí faktury za elektřinu včas.
Měsíční zpoždění jsou ještě dodavatelé proudu ochotni tolerovat. Když ale dluh roste už několik měsíců, odhodlají se k odpojení vedení. Tentokrát to udělali způsobem, který sice postihl nevinnou část drah provozující ziskové dálkové a mezinárodní spoje, ale zato si jej všichni všimli.
"Společnost PKP Intercity, které nejvíce záleželo na obnovení provozu na trati, protože hlavně její vlaky musely oblast bez proudu objíždět, vybrala ze svých účtů peníze a podařilo se alespoň část dluhu zaplatit. Energetici pak vedení zase zapojili," říká Zbigniew Szafrański.
Zatím energetici nehrozí, že by chtěli svou nátlakovou akci na polské dráhy na stejném železničním úseku v nejbližší době zopakovat. Vlaky do Prahy, Budapešti a Vídně by tedy měly jezdit podle jízdního řádu. Zdaleka ne všechny dluhy za elektřinu ale železnice PKP zaplatila. Vlaky bez proudu se tedy mohou brzy zastavit zase někde jinde.