V Soulu testují letištní roboty. Poradí cestujícím a v budoucnu možná i pomůžou se zavazadly
Budou vždy vlídní a nebudou se zlobit, když budou na stejnou otázku muset odpovídat za den mnohokrát. Pomohou, poradí a dokonce vás zavedou tam, kam potřebujete. Tak by měli fungovat letištní roboti. Zkoušejí je na letišti Icheon v jihokorejském Soulu. Nebudou prý ubírat práci lidem, ale usnadní ji. Soulským letištěm totiž projde za rok 60 milionů cestujících.
Jednoduchá, ale dost častá otázka, kterou kladou cestující na letišti komukoli v jakékoli uniformě: Kde si mohu nabít mobil? Baterie dochází a chci dát vědět domů, že se můj let zpozdil, nebo si chci prohlédnout e-maily, nebo si prostě zahrát hru na mobilu. Na letišti Incheon se dá tento dotaz položit bílému robotovi, který připomíná přerostlou figurku šachového pěšce. Musí se ale nejdřív oslovit jménem: Air Star.
Robot se představí a nabídne své služby. Dokáže poradit nejen, kde jsou zásuvky pro nabití mobilu, ale i kde je třeba restaurace, přepážka ztracených zavazadel, nebo kterým východem se dostanete k vašemu letadlu. Musíte do něj ale vložit svou palubní vstupenku.
Připomene vám, v kolik hodin máte být připravený u východu a jak daleko je od místa, kde právě stojíte. Pokud jste natolik zmatení, že nevíte kudy kam, robot vás na to správné místo zavede.
Na soulském letišti dnes pracuje pět takových informačních robotů. Mluví korejsky, čínsky, japonsky a také anglicky. Letiště má v plánu pořídit do pěti let roboty také jako prodavače, obsluhu u přepážek na zavazadla a také u bezpečnostní kontroly.
Automaty na odbavení už mají i některá evropská letiště. Může to mít ale svá úskalí. Například v Bruselu na letišti Zaventem můžete jen odevzdat kufr a sami si na něj nalepit zavazadlový lístek. Vydá vám jej automat, pokud jste se už stačili online odbavit a máte v mobilu palubní vstupenku. S tou pak projdete až k letadlu, aniž by kdokoli vůbec chtěl vidět vaše osobní doklady.