Zahraniční deníky komentují podpis Lisabonské smlouvy
Lisabonská smlouva, odraz mocenských her v Moskvě na trh s alkoholem a předvánoční nákupy, které by měly pomáhat charitě - to jsou některá témata pátečního zahraničního tisku.
Lisabonská smlouva je dlouho očekávaným kompromisem, které uzavřel vleklé dohady o evropskou ústavu. Například podle rakouského deníku Der Standard je podpis smlouvy dobrým znamením.
Evropa vstává, tvrdí list. Je obzvlášť důležité, že Evropský parlament získal více pravomocí, pokračuje deník, podle nějž má ovšem dokument i své slabiny.
Přirozeně se musí ještě mnohé zlepšit, píše Der Standard, a tím zlepšováním myslí i unijní diplomatickou logistiku. Je totiž absurdní, že šéfové vlád během jednoho dne cestují kvůli záležitostem Unie do Portugalska a odtud hned do Bruselu, kritizuje rakouský deník dnešní situaci.
Také komentátor britského Guardianu je ke schválenému dokumentu kritický, leč shovívavý. Tato smlouva je chaos, ale umožní Evropě udělat řadu důležitých věcí, píše list a dodává: Ve srovnání s inspirující americkou ústavou se Lisabonská reformní smlouva (původně zamýšlená jako evropská ústava) podobá spíše manuálu pro práci na vysokozdvižném vozíku. Samotný text má 175 stran a téměř 200 dalších stran dodatků.
Jenže co vlastně říká? Evropské občany ani zbytek světa nepřesvědčí, k čemu je Evropská unie dobrá. Teď, když je šestiletá cesta k takzvané ústavě u konce, mohli bychom se konečně přestat bavit o tom, čím je Unie, a začněme řešit, co má Unie dělat. Například jak posílí volný obchod, vytvoří nová pracovní místa anebo jak zasáhne do krizí, které nás obklopují, nabádá britský Guardian.
Dosavadní ruský prezident Vladimir Putin si vybral za svého nástupce Dmitrije Medvěděva, ten zase požádal Putina, aby se stal premiérem. Ruský tisk ale tyto rošády, které tak jako tak mají udržet u kormidla Putinovu mocenskou skupinu, nerozebírá jen z politického hlediska.
Respektovaný deník Vědomosti tak dnes přišel s titulkem "Hlasujte játry". Poukazuje na to, že Dmitrij Medvěděv se už stává obchodní značkou. Jak píší Vědomosti, v Rusku se totiž alkohol se jménem populárního politika velmi dobře prodává. Článek zaujal i našeho moskevského zpravodaje Petra Vavroušku.
Americký list The New York Times nakousl téma předvánoční charity spojené s obchodem.. Zaměřil se na takzvané charitativní nákupy, tedy příspěvek nadaci prostřednictvím běžného nákupu. Kupte tento výrobek a obchod dá deset dolarů z dvacetidolarové ceny zboží na určitou charitu, popisuje tyto kampaně deník.
Obzvlášť v době předvánočních nákupů se s podobnými výrobky doslova roztrhl pytel. Jenže kam ve skutečnosti peníze jdou?, ptá se list a upozorňuje na řadu sporných věcí. Nikdo neví, kdo a zda vůbec někdo odvádí daně. Navíc v mnoha případech ani nadace nevědí, že by měly nějaké peníze dostávat, shrnuje list své pátrání. Je to zkrátka spíš skvělý marketingový tah, myslí si The New Yorks Times.