Zahraniční tisk o dopravě
Japonský deník Japan Times vzdává hold jednomu z klasických japonských dopravních prostředků. Nejedná se ale o typické a světově známé rychlovlaky Shinkanzen, ale o tokijskou linku Yamanote. Také čínská média si všímají železnice, konkrétně zprovoznění unikátní trati do Tibetu. Odstartuje, nebo neodstartuje. To je otázka, která přidělává vrásky na čele techniků a manažerů ve vesmírném středisku NASA. Řeč je samozřejmě o startu raketoplánu Discovery, naplánovaném na dnešní večer. Australští kuřáci si tento víkend naposledy zapálí tak, jak byli dosud zvyklí.
Japonský deník Japan Times vzdává hold jednomu z klasických japonských dopravních prostředků. Nejedná se ale o typické a světově známé rychlovlaky Shinkanzen, ale o tokijskou linku Yamanote. Jde o skromnou okružní tokijsou trasu. Její soupravy s jedenácti vagóny, které spojují 29 stanic na celkové 35 kilometrové trase, nemají zdaleka slávu rychlovlaků Shinkanzen ani kouzlo romantických železnic na horu Fudji. Ovšem jejich užitečnost, ohromující přesnost a frekvence spojů z nich dělá jednu z nejdůležitějších součástí tokijské hromadné dopravy, myslí si deník a pokračuje: "Denně převeze tato linka 3 až 5 milionů pasažérů, skoro tolik, co všechny trasy newyorského metra."
Některé vagóny, přezdívané "dobytčí vozy" mají na každé straně šest dveří, místo standardních čtyř, aby umožnily rychlejší nástup a výstup pasažérů. Sklápěcí sedadla vytváří další prostor pro davy v tradiční ranní špičce. Poslední úpravy interiéru přidaly hned 8 centimetrů prostoru a celková kapacita jedné soupravy tak dosáhla 1500 až 1600 natěsnaných duší, píše japonský deník a uzavírá: "Můžeme ji jednoduše milovat nebo nenávidět. Je ale jisté, že také díky lince Yamanote jede japonská ekonomika jako po drátku."
Také čínská média si všímají železnice - konkrétně zprovoznění unikátní trati do Tibetu. Ode dneška totiž začaly do této autonomní oblasti, kterou Čína okupuje od začátku 50. let, jezdit vlaky. Železnice drží několik světových rekordů, je mimo jiné nejvýše položenou tratí na planetě. Z čínských novin cituje tamní zpravodaj Českého rozhlasu Robert Mikoláš.
Odstartuje, nebo neodstartuje. To je otázka, která přidělává vrásky na čele techniků a manažerů ve vesmírném středisku NASA. Řeč je samozřejmě o startu raketoplánu Discovery, naplánovaném na dnešní večer.
Šéf NASA Michael Griffin na sebe bere velké riziko, pokud prosazuje start Discovery navzdory dvěma top manažerům projektu, kteří se obávají, že pěna z palivové nádrže může poškodit raketoplán, myslí si americký deník Washington Post. Svět brzy pozná, zda se mu tento hazard vyplatil. Discovery by měl odletět z Kennedyho vesmírného centra v 15:49. Jedná se o první start po jednoleté pauze a teprve druhý po neštěstí raketoplánu Columbia v roce 2003, připomíná list.
Rizika technického rázu ale nejsou tím jediným důvodem k obavám vesmírných expertů. Start Discovery může zkomplikovat i počasí. Na odpoledne meteorologové předpovídají oblačno, což nejsou dobré zprávy. A mohlo by to být i důvodem k odložení mise. Sedm astronautů, kteří tvoří posádku vesmírné lodi, nicméně tvrdí, že nepochybují o úspěchu mise.
Je ale třeba poznamenat, že nikdy žádný astronaut nepřizná veřejně strach před startem, uzavírá Washington Post a dodává, že šéfa NASA především tlačí čas, protože chce ukončit výstavbu mezinárodní vesmírné stanice i raketový program do roku 2010, jak bylo plánováno. Proto doufá, že americké raketoplány začnou znovu létat.
Australští kuřáci si tento víkend naposledy zapálí tak, jak byli dosud zvyklí. Od pondělí v Austrálii začne platit zákonná norma, která omezuje prostor pro kouření na jednu třetinu plochy restaurace nebo hospody. "Jedná se o třetí postupný krok k úplnému zákazu kouření ve veřejných prostorách," píše australský list The Australian. Doposud zákaz platil na polovině prostoru a, jak tvrdí majitelé hospod, byla to půlka bez kouře, ale také bez hostů.
Od příštího července bude zakázáno kouření ve všech vnitřních veřejných prostorách. Podle právníků lze ale podle normy za venkovní prostor považovat i dobře větranou místnost. Odborníci se nyní předhánějí v prognózách a studiích toho, jaký dopad bude mít omezení na australskou ekonomiku. Je ale třeba říci, že studie a ankety na téma protikuřácké politiky mají velice nejednoznačné výsledky. Záleží totiž na tom, zda peníze na studii pochází z tabákového průmyslu nebo ne, uzavírá australský list.