Zapomeňte na Hello Kitty. Přichází Aggretsuko, oběť kancelářského pekla se spásou v metalu
Jak se roztomilá a poddajná dívka změní ve zběsilou bohyni metalu? Snadno. Stačí zoufat si každý den v kanceláři, která se hemží línými a dotěrnými kolegy a kde nesmí spadnout maska úslužné zdvořilosti. Aggretsuko, nová animovaná postava od tvůrce slavné Hello Kitty, o tom ví své – frustraci z práce vybíjí v temném karaoke. Kreslený hit má hlubší společenský kontext, poukazuje totiž na tlak, jemuž čelí dnešní mladé Japonky.
Velká ručička se dotkne celé a budík se rozdrnčí. Drobná červená panda poskočí na posteli a rozespale si mne oči. "Jmenuju se Aggretsuko. Jsem svobodná, 25letá žena. Každý den se půl hodiny tísním v přeplněném vlaku," popisuje zpěvavým hláskem na cestě do zaměstnání, obřího korporátu uprostřed Tokia.
Den plný usilovné práce konečně uteče a je čas jít domů, když tu se zničehonic vynoří kolega buvol se stohy papírů. "Můžeš udělat ještě tohle? A tohle? Jsi tak ochotná!" duní do stolu nové a nové balíky. Nad hlavou Aggretsuko se objevuje stupnice ve tvaru elektrické kytary, po níž se začíná šplhat červená.
Nevinná hračka, nebo zákeřný démon? Polský kněz varuje před Hello Kitty
Číst článek
Zezadu přiskočí bodrý hroch s plnými ústy jídla. "Chceš vidět fotky mého synovce?" prská pandě drobky do tváře a šermuje displejem s hroším kojencem, načež se pitvoří, když Aggretsuko zdvořile odmítne. Elektrická kytara nebezpečně rudne, až vybuchne: amok!
V karaoke baru se vzteky zběsilá panda vrhá po mikrofonu. "Vždycky za vás musím dělat práci! Dejte mi pokoj, nezahrávejte si se mnou! Stejně s tím jednou seknu, pro tohle jsem se nenarodila!" zuří chraplavě do metalového podkladu. A pak jde setmělou ulicí domů, vstříc dalšímu dni, který jí přinese ten stejný příběh.
Kreslená podoba stresu
Červená panda Aggretsuko (zkratka z Aggresive Retsuko) je dalším výtvorem z dílny japonské společnosti Sanrio, specialisty na takzvané "kawaii" výrobky.
Japonský fenomén kawaii, svébytná piktogramická směs japonské kultury a křiklavé, mnohdy až bizarní roztomilosti, už dávno dobyl nejen další státy východní Asie, ale také Západ. Posedlost kawaii tak útěšně plní pokladny těch, kteří na něm vydělávají. Expertem na jeho zpeněžení je firma San-X se svým líným medvídkem Rilakkumou nebo právě průkopník Sanrio, tvůrce proslulé Hello Kitty.
Japonská firma mění lidi za umělou inteligenci. Ušetříme čas i peníze, těší se
Číst článek
Aggretsuko je ovšem z jiného těsta než "britská školačka" Hello Kitty. Vznikla na základě tématu "kancelářská práce", které Sanrio před časem zadala svým kreativcům. Autorka si přeje zůstat anonymní a vystupuje pouze pod pseudonymem Yeti, motivaci za postavičkou roztomilé pandy s agresivní temnou stránkou však vysvětlila prostřednictvím tiskového oddělení: „Pozorovala jsem kancelářské pracovníky v centru japonské korporátní kultury a jako bych je slyšela z hloubi duše křičet. Pracovní prostředí v Japonsku bývá problém a myslím, že hodně lidí (v něm) trpí velkým stresem.“
Kvalita kawaii se navíc pojí s dětinskou roztomilostí, která hraničí s poddajností a úslužnou pasivitou - v tradiční japonské kultuře žádoucími rysy přitažlivých žen. Pětadvacetiletá Aggretsuko, "štír, krevní skupina A", je ztělesněním dnešních mladých Japonek frustrovaných rolí, kterou od nich obsesivně slušná společnost očekává.
"Připomíná mi mně samotnou v pětadvaceti," přiznala pro BBC Reiko Kataoková, dnes matka v domácnosti. "I já v práci takhle plivala jed. Vždycky jsem si myslela, že cílová skupina Sanria jsou děti, ale teď uvažuju, jestli se spíš nezaměřují na mileniály nebo starší lidi."
Dvojí tvář
"Japonské dívky trpí společenskou strukturou, která požaduje, aby se chovaly, jak se patří. Ale hodně z nás má dvojí tvář," řekla BBC mladá vědkyně, která se ve volném čase převléká do mužských šatů a vystupuje jako zpěvačka pod pseudonymem Charlie Shikazaki."Navenek můžeme vypadat roztomile, ale uvnitř si neseme agresivitu. Tenhle typ dívek vystihla Sanrio s Aggretsuko velmi dobře."
Není to tak dávno, co Japonsko zaskočila tragická smrt Macuri Takahašiové. Čtyřiadvacetiletá zaměstnankyně reklamní agentury Dentsu vyskočila 25. prosince 2015 z okna korporátní ubytovny poté, co si opakovaně stěžovala na extrémní pracovní zátěž. "Když strávíte v kanceláři 20 hodin denně, už nechápete, co to žijete za život," napsala na Twitter.
V měsíci před svou smrtí Takahašiová napracovala více než 100 hodin přesčasů, upozornila lokální média. Pro smrt z přepracování má japonština dokonce vlastní slovo: karoši. Japonská vláda za fiskální rok 2015 zaznamenala 96 relevantních případů smrti na srdeční či mozkové selhání a dalších 93 případů sebevraždy nebo pokusu o ni.
Jako jistou formu společenského komentáře lze chápat také jinou postavičku z dílny Sanrio - vajíčko Gudetama. Depresivní Gudetama postrádá životní motivaci; pronásledují ho černé myšlenky a chmurná jistota, že bude jednoho dne snězen: