Na české železnici se udály největší změny za poslední roky. Na řadu regionálních tratí vyjeli soukromí dopravci, cestující se ale potýkají s problémy. Jak se mění železniční doprava v Česku?
Nabídka pro kraje i stát musí být podle Petra Moose atraktivnější, protože kdyby konkurence státu nabídla efektivnější služby, byl by to pro České dráhy problém.
Podle odborů je změna ve vedení Českých drah neopodstatněná a může vést k destabilizaci společnosti. Nová dozorčí rada pak prý není sestavena nezávisle.
Historický den dnes zažila česká železnice. Vedle vlaků Českých drah se mezi Prahou a Havířovem objevila také konkurenční souprava společnosti RegioJet. Denně budou jezdit tři spoje každým směrem. Vedle konkurenčního prostředí vnesly žluté vlaky výrazné změny také do standardu kvality českého železničního cestování.
Českem budou projíždět ostře sledované žluté vlaky společnosti Student Agency podnikatele Radima Jančury. Každý den by mělo být pod Krušnými horami vypraveno osm párů vlaků. Cena je závratná - 5 korun za jakoukoliv zpáteční jízdenku. Dlouho si ovšem cestující žlutých vlaků neužijí - maximálně do května.
|Jaroslav Skalický, Alena Adámková, Miroslav Panuška|Zprávy z domova
Do deseti let by měly mít rychlíky Českých drah konkurenci. Ministerstvo dopravy chce otevřít 75 procent železniční dálkové dopravy i jiným společnostem. Na českých železnicích by se tak mohly objevit první soukromé rychlíky. Dosud všechny rychlíky na objednávku ministerstva provozují jenom České dráhy. Loni za ně úřad zaplatil víc než 3 miliardy korun.