V přípravě na liberalizaci železnice máme rezervy, říká předseda dozorčí rady Českých drah

České dráhy se proměňují. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) v červenci kritizoval vedení státního dopravce za pomalou liberalizaci veřejné dopravy a odvolal pět členů dozorčí rady. Jejím předsedou se následně stal někdejší ministr dopravy Petr Moos.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlak Českých drah.

Vlak Českých drah. | Foto: Jiří Špaček | Zdroj: iROZHLAS.cz

Také podle Petra Moose byly kroky, které dřív podnikalo vedení Českých drah, nedostatečné a v přípravě na liberalizaci železničního trhu vidí rezervy. Společnost by prý měla přijít s lepší strategií pro vyjednávání s kraji, a to včetně nabídek pro dálkové a mezinárodní tratě.

„Musíme se připravit i po stránce technologií. Na hlavních koridorech se už nejen v zahraničí objevují moderní prvky řízení železniční dopravy systému (ERTMS). Je potřeba, aby i naše vozy byly vybaveny jednotkami ETCS (European Train Control System). Jen tak mohou naše soupravy bezpečně jezdit i po koridorech v Německu a Rakousku,“ přibližuje Moos s tím, že konkurence má v tomto směru náskok.

Vypustí si dráhy rybník?

Místopředseda Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun ale pro personální změny v managementu důvody nevidí. Tvrzení o nedostatečné přípravě na liberalizaci považuje za nesmysl.

Kontrola NKÚ v České poště: reklamací je o pětinu víc, převod poboček na smluvní partnery vázne

Číst článek

Akcionář a dozorčí rada se musí starat, aby podnik co nejlépe fungoval. Nemůžou mu říkat ‚vypouštějte si rybník‘. Panu ministrovi jsem řekl, že podnik pro srovnání s konkurenčním prostředím udělal dost,“ řekl Vokoun pro server E15.

Moos ovšem trvá na tom, že po technologické stránce existují rezervy. „Není snahou ministerstva liberalizaci urychlit. Nám jde o to, abychom byly na tyto kroky, které budou v Evropě samozřejmostí, jako firma připraveni,“ zdůrazňuje.

„Strategie pro jednání s kraji musí být razantnější, ale také s atraktivnější nabídkou pro kraje i stát. Protože ten se musí chovat jako řádný hospodář, a pokud by konkurence nabídla efektivnější služby, byl by to pro České dráhy problém,“ dodává Moos.

Přehrát

00:00 / 00:00

Změní se vedení Českých drah? Poslechněte si celý rozhovor

Na rozdíl od místopředsedy drážních odborů chápe důvody pro změny v dozorčí radě. Její předchozí předseda Milan Feranec (ANO) totiž zároveň byl i v dozorčí radě Správy železniční dopravní cesty a podle Moose tedy ve střetu zájmů.

„Místa v dozorčí radě byla obsazena politiky, a ne techniky nebo ekonomy. Dráha se mění. Z té klasické s výpravčími v každé stanici, v dráhu digitalizovanou s evropskými standardy. A do toho musí mít vrcholové vedení vhled,“ uzavírá Moos.

Michael Rozsypal, Michael Erhart Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme