Čína se chce kvůli clům na elektromobily dováženým do EU obrátit na Světovou obchodní organizaci. Evropská komise opatření nedávno schválila jako reakci na to, že podle ní Peking své výrobce dotuje.
„Autoprůmysl jede v Česku téměř na plné obrátky,“ komentuje pro Český rozhlas Plus člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn. Jak to s automotivem vypadá do budoucna a co jeho rozvoj limituje?
Rivian vznikl v roce 2009, zatím se mu ale nepodařilo dostat z červených čísel. Krok přichází v době, kdy se zostřuje boj mezi výrobci elektromobilů a západní země přistupují ke clům na čínský dovoz.
„Musíme se naučit žít s Čínou jako s technologickým a politickým gigantem. Svět se nedá řešit přes konflikty,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto pro prodej a marketing.
„Každá dotace deformuje trh a přispívá k tomu, že se dál drží ceny elektrických vozidel vysoko. Jsem toho přesvědčení, že česká vláda má investovat do infrastruktury,“ tvrdí ministr dopravy Kupka.
Podle ministra dopravy se Evropa nemůže uzavřít před čínskou konkurencí, byť je často neférová oproti podmínkám, které mají tuzemské automobilky. Čínská vláda vydává masivní vládní podporu inovacím.
„Zelená dohoda je nezbytná a chrání nás i před Ruskem. Má ale jednu zásadní slabinu,“ říká pro Český rozhlas Plus jedna z hlavních strůjkyň pařížské klimatické dohody.
Loni se podle Svazu dovozců automobilů registrovalo skoro 400 nových lehkých užitkových vozů do 3,5 tuny na elektriku. To je meziročně nárůst skoro o trojnásobek, v roce 2022 to bylo 134 kusů.
Některé lodě mezi Asií a Evropou se preventivně vyhýbají cestě přes Suezský průplav, proto plují kolem celé Afriky, a jejich cesta se tak výrazně protáhne.
Auta na baterie začnou podle hasičů hořet většinou při nabíjení. I proto náměstek Daniel Miklós za hasičský sbor dokončuje vyhlášku s přísnějšími pravidly pro nové velké garáže.
„Další růst nelze příliš čekat,“ řekl ve vysílání Plusu vedoucí partner pro oblast automotive a výrobního sektoru společnosti EY Petr Knap. Od příštího roku čeká další expanzi elektromobilů.
Svolávací akce přichází dva roky poté, co americké úřady začaly vyšetřovat bezpečnost těchto automobilů po sérii nehod při používání částečně automatizovaného systému Autopilot. Některé byly smrtelné.
Průměrná prodejní cena elektromobilů v Evropě v letošním prvním pololetí činila přes 65 tisíc eur (zhruba 1,6 milionu korun), zatímco v Číně jen nepatrně přesahovala 31 tisíc eur (755 tisíc korun).
Auta odepsaná v Severní Americe už dlouho končí ve východoevropských opravnách ochotných napravit škody, kterých se američtí a kanadští mechanici nechtějí ani dotknout.
Automobilky varovaly, že vysoké úrokové sazby a slabý trh odrazují zákazníky. Objednávky elektromobilů Volkswagen jsou ve srovnání s loňským rokem poloviční.
Hyundai hodlá produkci v nové továrně spustit začátkem roku 2026. Závod bude mít roční kapacitu 200 000 elektromobilů a jeho prvním modelem bude elektrický sportovně-užitkový vůz (SUV) značky Genesis.
Rezidenti za roční parkovací kartu platí 1200 korun ročně. Město nyní pracuje s několika návrhy změn, jde třeba o zrušení přenosných parkovacích povolení nebo úpravu podmínek parkování elektromobilů
Měla být giga a nebude žádná. Volkswagen svou gigafactory na výrobu baterií do elektromobilů v Česku nakonec nepostaví. Proč si s Fialovou vládou neplácl?
Omezení jsou podobná těm, která Čína zavedla od 1. srpna pro dva kovy potřebné pro výrobu čipů – gallium a germanium. Omezení v posledních měsících snížila vývoz těchto kovů z Číny.