„Současné plány budou muset být zásadně přehodnoceny,“ říká v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto a prezident českého Sdružení automobilového průmyslu.
Čína se chce kvůli clům na elektromobily dováženým do EU obrátit na Světovou obchodní organizaci. Evropská komise opatření nedávno schválila jako reakci na to, že podle ní Peking své výrobce dotuje.
Rivian vznikl v roce 2009, zatím se mu ale nepodařilo dostat z červených čísel. Krok přichází v době, kdy se zostřuje boj mezi výrobci elektromobilů a západní země přistupují ke clům na čínský dovoz.
„Musíme se naučit žít s Čínou jako s technologickým a politickým gigantem. Svět se nedá řešit přes konflikty,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto pro prodej a marketing.
„Každá dotace deformuje trh a přispívá k tomu, že se dál drží ceny elektrických vozidel vysoko. Jsem toho přesvědčení, že česká vláda má investovat do infrastruktury,“ tvrdí ministr dopravy Kupka.
Podle ministra dopravy se Evropa nemůže uzavřít před čínskou konkurencí, byť je často neférová oproti podmínkám, které mají tuzemské automobilky. Čínská vláda vydává masivní vládní podporu inovacím.
„Zelená dohoda je nezbytná a chrání nás i před Ruskem. Má ale jednu zásadní slabinu,“ říká pro Český rozhlas Plus jedna z hlavních strůjkyň pařížské klimatické dohody.
Zatímco Maďarsko chce být skrz těsné provázání s Čínou baštou elektromobility, Česko se z morálních i politických důvodů rozhodlo stát stranou, vysvětluje analytička projektu CHOICE Ágnes Szunomár.
„Další růst nelze příliš čekat,“ řekl ve vysílání Plusu vedoucí partner pro oblast automotive a výrobního sektoru společnosti EY Petr Knap. Od příštího roku čeká další expanzi elektromobilů.
Automobilky varovaly, že vysoké úrokové sazby a slabý trh odrazují zákazníky. Objednávky elektromobilů Volkswagen jsou ve srovnání s loňským rokem poloviční.
Měla být giga a nebude žádná. Volkswagen svou gigafactory na výrobu baterií do elektromobilů v Česku nakonec nepostaví. Proč si s Fialovou vládou neplácl?
Takzvaná ekologická zóna třetí třídy umožňuje primárně jízdu plně elektrických automobilů. Výjimky platí pro větší dodávky s hybridním pohonem a pro sanitky, policejní auta nebo lidi s hendikepem.
Podle ředitele Asociace pro elektromobilitu se evropské automobilky snažily na trhu udržet spalovací motory, ale v Číně nastala masivní nadprodukce klasických fosilních aut i elektromobilů.
Obchodní deficit s Čínou se dostal na nejvyšší úroveň v historii kvůli ochlazení obchodu v průmyslu, zejména automobilovém. A zde bude hůř: Evropská komise bude vyšetřovat dotace Číny elektromobilům.
Evropská banka pro obnovu a rozvoj je po 13 letech znovu aktivní v Česku. Co banka chystá? O tom mluvila v rozhovoru pro iROZHLAS.cz ředitelka pro střední a jihovýchodní Evropu Charlotte Ruheová.
Zatímco evropští výrobci se snaží zapůsobit a pochlubit svými novinkami, jen o kousek dál stojí připomínka toho, že mají novou tvrdou konkurenci. Na veletrh totiž ve velkém dorazily i čínské koncerny.
Největší podíl a největší růst mají mít čistě bateriové vozy, kterých bude téměř 35 milionů, tedy o 224 procent více než nyní. Naopak nejméně populární budou plug-in hybridy.
odle sdružení stoupl loni počet registrací aut na baterie o 70 procent. Řidiči jich přihlásili přes 1200. Většinou jde o vozy staré dva až tři roky a často pocházející ze zahraničí.
„Samozřejmě počítáme s tím, že v roce 2035 plně přejdeme na elektrické vozy. Jak rychle však bude změna probíhat, ještě uvidíme,“ říká člen představenstva Škody Auto.
Vědci sledovali osobní auta ve Švédsku i v Evropě a dospěli k tomu, že při kombinaci domácího nabíjení elektroaut s nabíjením na cestě by baterie vozů mohly být o 70 procent menší.
Propagátor elektromobility Jan Staněk si myslí, že e-paliva jsou drahá a rozhodně ne bezemisní. Předseda Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček ale trvdí, že mají naopak spoustu výhod.
Vše má fungovat tak, že operátor vozítka může být kdekoliv na světě a vozítko se bude třeba na velkém parkovišti bez dostatku pevných nabíječek pohybovat samostatně.
„Každá z automobilek má program v elektromobilitě nebo i vodíkové mobilitě, ale zatím se spíše zkouší v počtech jednotek kusů tato vozidla nasazovat,“ upozorňuje tajemník sdružení ČESMAD Bohemia.