V Česku 75 procent výuky stále probíhá tak, že učitel pracuje hromadně se všemi žáky ve třídě jednou společnou formou se stejným obsahem činnosti. Jak jednosměrný výklad od tabule zpestřit?
„Rodiče se oprávněně bojí toho, že první třída je nevstřícná k dětem. Odklad dítě zvýhodní,“ říká v rozhovoru pro Radiožurnál sociolog Daniel Prokop ze společnosti PAQ Research.
„Náš problém je, že když děti integrujete, tak výnosy přijdou za desítky let. Zatímco náklady jsou okoamžité a vyžadují velké úsulí v celé lokalitě,“ vysvětluje Daniel Prokop.
Podle NERV jsou ale změny potřeba na všech úrovních školství včetně mateřských škol, ve kterých je nyní nedostatek míst. To by mohl vyřešit návrh, aby povinnost zajistit místa dětem měly samy obce.
Rodiče a žáci v Česku vyhlíží pondělní stávku ve školách. Odbory očekávají, že půjde o jednu z největších takových akcí od roku 1990. Ve středu uplyne lhůta, dokdy musí mít ředitelé o stávce jasno.
„Záleží na tom, jestli mají v regionu dost školních psychologů, speciálních pedagogů a jak vysoká je účast ve školkách. I znevýhodněné děti, které brzy chodí do školky, mají menší neúspěšnost,“ říká.
Školy s vysokým podílem znevýhodněných žáků to mají těžší. Dostanou proto dvě miliardy navíc. Dostávat více peněz než ostatní školy by ty znevýhodněné měly časem pravidelně, ze zákona.
Od pondělí 26. dubna se také obnoví praktická výuka ve středních školách a v posledních ročnících vysokých škol. O možném rozvolnění obchodů a služeb rozhodne vláda ve čtvrtek.
Méně než 100 případů týdně na 100 000 obyvatel je nyní podle údajů ministerstva zdravotnictví v okresech Cheb, Tachov, Sokolov, Karlovy Vary, Trutnov, Náchod, Hradec Králové nebo Rychnov nad Kněžnou.
Například sobotní vydání deníku Právo se věnuje finančním problémům zoologických zahrad způsobeným koronavirem. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.
Jednatelka společnosti, která školku zřizuje, Elena Kotorová se opírá o samotné znění opatření, které podle ní nenařizuje zavřít školku, ale zakazuje do ní vstup dětem.
Zástupci odborů vnímají současnou epidemickou situaci jako vážnou a namístě by podle nich bylo školy na nezbytně dlouhou dobu uzavřít. Na jak dlouho, by měli rozhodnou epidemiologové.
„Každá učitelka jde do třídy s rizikem, že se může nakazit a málokdy se zjistí, od koho se nakazila,“ říká zástupkyně koordinátora pro školky v Pedagogické komoře Natálie Toflová.
Zjišťoval jsem stav v mateřských školách a je daleko horší než ve speciálních školách. Třeba v Plzeňském kraji je 29 % mateřských škol v karanténě. To je alarmující číslo, říká Radek Sárközi.
Nově by dětské skupiny mohly navštěvovat maximálně tříleté děti, mezi personálem by musel být zdravotník a vzniknout by měly jeselské třídy při mateřských školách.
„Když se podíváme na ty manuály, velká část textu v nich jsou běžné věci, co se dělají. Tam je třeba, že se má denně vynášet koš, že se má setřít podlaha nebo větrat,“ vysvětluje Radek Sárközi.
Ministerstvo životního prostředí připravuje nová pravidla, ve kterých by mohl být povolen odstřel těch šelem, které jsou nebezpečné nebo příliš škodí. Odstřel vlků prosazují hlavně myslivci.
Zhruba dvacet procent pedagogů v mateřských školách trpí syndromem vyhoření. Ukázal to nový výzkum Pedagogické fakulty UK a Edukační laboratoře. Přes 60 procent učitelů pak syndrom ohrožuje.
Ve čtvrtečním vydání českých deníků se dočtete například o pokutách pro rodiče, kteří nezapíšou své děti do povinné školky. Hospodářské noviny se věnují tématu užívání marihuany pro léčebné účely.
Ani mrazivé počasí v posledních týdnech nezabránilo výskytu vší v řadě škol a školek. Hygienici tvrdí, že zatímco dřív si tyto parazity děti vozily hlavně z letních táborů.
Zrušení povinnosti školek přijímat od roku 2020 dvouleté děti nachází podporu i v Senátu. Po veřejném slyšení to v úterý řekl senátor a místopředseda senátního školského výboru Jiří Růžička.
Česká republika má ve srovnání s dalšími zeměmi Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) nadprůměrný počet lidí s vysokoškolským vzděláním. Vyplývá to z nejnovější zprávy OECD, která v členských zemích hodnotila školství a vzdělanost. Naopak výrazně Česko zaostává v dostupnosti předškolní výchovy tříletých dětí. Situaci by mohla podle ministryně školství vyřešit novela školského zákona.
Poslední rok mateřské školy by mohl být od roku 2017 povinný. Poslanecká sněmovna poslala do dalšího projednávání novelu školského zákona. Doba, kterou budou děti muset strávit ve školních zařízeních, by se tak prodloužila na deset let.