Nadaní žáci potřebují individuální přístup a bývají často komplikovanější osobnosti. Učitelé, kteří mají nadání odhalovat, je pak místo toho často považují za problematické.
Učitelé odhalí jen zhruba čtvrtinu nadaných dětí. Podle České školní inspekce to souvisí i s tím, že pedagogové nevědí, jak je rozpoznat. Zlepšovat se to snaží některé nestátní organizace.
Mimořádně nadané děti podle odborníků lze rozeznat tak, že mají bohatý slovník, jsou samostatná a mají výborné logické myšlení. Zároveň ale mohou mít problémy se soustředěním a zapomínat.
Od letošního září se změní podpora nadaných dětí. Nově budou mít všechny nárok na finanční příspěvek na rozvíjení svého talentu. V Česku jich je téměř 1400. Novela školského zákona jim také umožní studovat podle individuálního vzdělávacího plánu a absolvovat stáže na jiných školách.
Ministerstvo školství chce od příštího roku více podporovat vzdělávání nadaných dětí. Aby se mohl jejich talent dále rozvíjet, potřebují v hodinách individuální přístup. Školám ovšem často schází peníze na asistenty i speciální pedagogy. Nadprůměrně talentované je přitom v Česku zhruba každé páté dítě.
Základní škola Englišova v Opavě otevře po prázdninách speciální třídu pro nadané prvňáky. Bude to po Prostějovu druhá taková třída v České republice. Děti čeká mnohem důkladnější výuka zaměřená na angličtinu, matematiku a také rozvoj osobnosti. Prvňáků tam bude jenom 22.
Dvacítka nadaných dětí z okolí Brna se tento týden schází na příměstském táboře, který organizuje Mensa České republiky. Jeho cílem je poskytnout dětem možnost trávit volný čas podnětným způsobem a s vrstevníky, kteří jim rozumí.
V České republice je oficiálně něco přes tisícovku dětí s mimořádným nadáním. Podle zkušeností ze zahraničí by jich ovšem mělo být až 20krát více, všude v okolních státech totiž představují dvě až tři procenta populace. Problémem se dlouhodobě zabývá Masarykova univerzita. Také díky tomu je v Jihomoravském kraji nadaných dětí registrováno a speciálně vzděláváno mnohem více než jinde.