Ministerstvo školství eviduje zhruba tisíc mimořádně nadaných žáků, podle odborníku je číslo daleko větší
Podle oficiálních statistik ministerstva školství je na českých školách až tisíc mimořádně nadaných žáků. Jak však upozorňují odborníci v tiskově zprávě informačního centra o vzdělávání EDUin, jejich skutečný počet může být reálně až dvacetkrát vyšší. Často je systém buď nedokáže rozpoznat, nebo je naopak považuje za problémové.
„Mimořádně nadané jsou dvě děti ze sta. V každé škole jich je několik neobjevených, což je škoda,“ poukazuje Dana Havlová, která se věnuje testování v organizaci Mensa.
Začít spolu? Je to pedagogika respektující žáka i rodiče jako partnery, vysvětluje učitelka
Číst článek
Mimořádně nadané dětí podle odborníků lze rozeznat tak, že mají bohatý slovník a často používají složité výrazy, do hloubky se zajímají pro svůj věk o méně obvyklá témata, jsou samostatná a mají výborné logické a abstraktní myšlení. Jsou také sebekritická, umí dělat vlastní závěry a přicházet s vlastními vysvětleními.
Jak upozorňuje Havlová, takové děti je tak třeba vyhledávat a věnovat se jim. Český školní systém však toho v současné době není podle ní v dostatečné míře schopný.
„Ve školském systému je často problém tyto děti rozpoznat. Takoví žáci jsou označováni za problémové, mohou se při vyučování nudit, a proto zlobit, nesouhlasit s učitelem,“ podotýká.
Stovky prvňáků opakují nebo propadnou, letos jich může být víc. Na školách často chybí podpora
Číst článek
Takto nadané děti totiž mohou mít zároveň problémy se soustředěním, zapomínat úkoly či samotné učivo, být zatížené perfekcionismem a mít sklon k vytváření vlastních pravidel.
Situaci pomáhají řešit týmy duševního zdraví. Jejich cílem je poskytování psychosociální podpory přímo na samotných školách a hledání cesty, jak podpořit nejen samotné děti a mladé lidi s psychickými problémy, ale i jejich rodiny a školy. Dva mobilní týmy dětských i klinických psychologů v současné době působí například na Kutnohorsku.