Připravovaná reforma vzdělávání na základních školách má do výuky vnést téma duševního vzdělávání. Učitelé by se měli více zaměřit na empatii a emoční vzdělávání žáků. Reforma má platit od září 2027.
Na začátku letošního roku získala Krátká, kantorka z České lesnické akademie v Trutnově, ocenění Zlatý Ámos. To dostává učitel, který nejen dobře učí, ale zároveň je oblíbený u svých žáků.
„Tuhle cenu vnímám už od počátku spíše reprezentativně. Jestli ji můžu rozsekat na 1000 kousků a poslat, tak bych ji poslala všem dobrým učitelům, které znám,“ řekla učitelka.
„Takže lze říci, že pokud novelu schválíme, je možné, aby ve školách učili nekvalifikovaní učitelé. Pak budou učit právě v těchto regionech, kde už v současnosti jsou ty vzdělávací výsledky slabší.“
Ředitelé musí řešit finance, výkazy nebo opravy školních budov. Takzvaný střední článek podpory školství už rok testuje ministerstvo ve školách na Semilsku a Svitavsku.
„Neúcta k normám, pravidlům, která budou vnímat zvenku. Nepochopení, že bez pravidel a určité spolupráce se nedá řešit vůbec nic. To asi bude u téhle generace častější, než kdyby pandemie nebyla.“
Od smrti biskupa Jednoty bratrské a pobělohorského exulanta uplynulo 350 let. Český myslitel, spisovatel a zakladatel moderní pedagogy Jan Amos Komenský zemřel 15. listopadu 1670.
Podle současných tarifních tabulek na plný úvazek berou asistenti pedagoga v základu kolem 13 a půl tisíce korun hrubého měsíčně. V reálu ale bývají platy ještě menší.
Podíl učitelů bez pedagogického vzdělání činí celorepublikově 4,7 procenta všech, ale opět jsou zde rozdíly mezi regiony. V Praze to je 9,1 procenta, ve Středočeském kraji 8,4 procenta.
Výuka informatiky na základních školách projde radikální změnou. Podle návrhu nového rámcového vzdělávacího programu se žáci budou mnohem více věnovat tzv. informačnímu myšlení.
Nízké platy i malá prestiž učitelského povolání. To jsou důvody, proč studenti maturitních oborů nechtějí na pedagogické fakulty. Ukázal to průzkum pro Univerzitu Karlovu. Místo na pedagogické fakulty raději na technické obory nebo třeba sociologii. I tak vypadá volba vysokých škol mezi studenty maturitních oborů. Mezi středoškoláky ve třetích a čtvrtých ročnících uvažuje o pedagogické fakultě jenom čtvrtina. A každý druhý z nich ale nechce učit. A když už se pro studium pedagogiky rozhodnou, mají to jako záložní variantu.
Polovina zájemců o pedagogické fakulty nechce učit, odrazují je nízké platy, varují Hospodářské noviny. Pokud nezačnou absolventi pedagogických fakult nastupovat do škol, hrozí prý Česku do tří let nedostatek učitelů.
Černé a bílé figurky se brzy mohou stát běžnou pomůckou učitelů při vyučování. Nejen v matematice, ale třeba i výtvarné výchově nebo češtině mohou skrze šachovnici rozvíjet u dětí logiku i prostorovou orientaci. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy nabízí budoucím kantorům speciální seminář. Vede ho mezinárodní šachová mistryně Martina Kořenová.
Jedno agresivní dítě může ostatním chlapcům a dívkám změnit pobyt ve školce takřka v peklo. Předškolní zařízení však mají jen málo nástrojů, s nimiž by dokázala situaci řešit, obzvlášť když rodiče nezvladatelného potomka s učiteli nespolupracují. S takovou situací se potýká i jedna pražská školka. Úřad Prahy 4, který zařízení zřizuje, se kvůli problému obrátil na školského ombudsmana i na poslance.
Chození za školu, nedělání úkolů nebo problémy se spolužáky. I to pomáhají řešit romským dětem a jejich rodičům lidé z neziskové organizace Aufori. Před dvěma měsíci za podpory ministerstva školství rozjeli na Královéhradecku program s názvem - Učí se celá rodina. A práce pedagogů a psychologů už přináší první výsledky.
Učitelé s dlouhou praxí, kterým ale chybí vysoká škola, budou zřejmě na školách dál. Poslanecká sněmovna podpořila výjimku, podle které mohou kantoři starší 55 let s nejméně dvacetiletou praxí učit i po lednu příštího roku.
V Muzeu Komenského v Přerově dnes začíná dvoudenní workshop muzejních pedagogů. Na pracovním setkání si vymění zkušenosti z praxe odborníci z Česka i ze Slovenska. Kromě přednášek a seminářů budou absolvovat také animační programy, které přerovské muzeum pravidelně pořádá pro školáky.
O titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele se letos bude ucházet také berounská učitelka Jindra Zemanová. Původně se jí prý sice v celostátním klání moc soutěžit nechtělo, ale nakonec se svými žáky nechala přesvědčit. Co se učitelské práce týká, je podle ní důležité nastavit dětem jasná pravidla a hodně s nimi mluvit.
Malí školáci z pražského Radotína dostali před rokem k Vánocům velmi neobvyklý dárek. Rodiče jim věnovali úplně novou školu, kterou sami založili. Od ledna tak jeden prvňák a čtyři děti ze čtvrté třídy tráví školní výuku společně v malé třídě jedné radotínské vily.
Více než milion dětí dnes znovu po prázdninách usedlo do lavic. Na začátku školního roku, který do jisté míry znovu poznamenají finanční úspory. Poté, co se ministerstvo zaměřilo hlavně na platy učitelů. Ti by se v řadě škol mohli dostat pod větší tlak, pokud jde například o počet žáků ve třídách. Zároveň mají školy poněkud větší volnost v rozvrhu výuky.
Doby, kdy děti směly jen korzovat dokolečka po chodbě, jsou dávno pryč. Za školními zdmi ale z dob minulých přece jen něco málo zůstalo. Učitelé pořád látku vypráví před tabulí. Jenže děti se potřebují učit i jinak než jen poslechem.
Posypat si hlavu popelem není jistě nic příjemného - ani v tom přeneseném smyslu slova. Ale vysypat na sebe kilo mouky a čerpat tím inspiraci pro spokojený život, to už je výzva! Právě takové radosti prožívají lidé na zážitkových kurzech Prázdninové školy Lipnice každý rok.
7:20
|Milan Kopp, Veronika Sedláčková, Klára Bílá, Michaela Vydrová, David Šťáhlavský, Kristina Winklerová|Zprávy z domova
Chování dětí se zhoršuje. Už v mateřských školách jsou agresivní vůči učitelkám. Vyplývá to z výroční zprávy České školní inspekce za loňský školní rok.
Skupina ekonomů, pod vedením Daniela Münicha, odborníka na trh práce a vzdělávání z Národní ekonomické rady vlády, sepsala zprávu o tom, co chybí tuzemskému školství. Mohli by ho zachránit odborníci s minimální pedagogickou přípravou?
Vláda by měla snížit požadavky na pedagogické pracovníky - ve Dvaceti minutách Radiožurnálu to řekl nový poradce ministra školství Václav Klaus mladší.
V Česku roste počet nadaných dětí. Je to hlavně tím, že ve školce nebo ve škole se častěji najdou učitelé, které malého génia rozpoznají a umí s ním dál pracovat. Přesto to ale někdy nestačí. Odborníci říkají, že v péči o nadané děti je stále víc věcí, které se musí zlepšit.
1:23
|Marika Táborská, Lenka Rafaelová, Klára Bílá, Petra Benešová|Zprávy z domova
Necelých sedm tisíc studentů se každý rok stává vystudovanými učiteli. Polovina z nich ale do škol nenastoupí. Důvody jsou různé: pozdější výše platu i nechuť absolventů učit.