Pedagogické fakulty se dočkají reformy. Plánuje to ministerstvo
Necelých sedm tisíc studentů se každý rok stává vystudovanými učiteli. Polovina z nich ale do škol nenastoupí. Důvody jsou různé: pozdější výše platu i nechuť absolventů učit.
Takových pedagogů bez kvalifikace je v učitelství zhruba pětina. Ministerstvo školství se proto rozhodlo změnit praxi na pedagogických fakultách. A chystá reformu.
Kateřina P. je absolventkou pražské pedagogické fakulty. Vystudovala učitelství anglického jazyka a hudební výchovy. Po mateřské dovolené by se chtěla k učení vrátit. Angličtinu by ale chtěla vyučovat spíše na soukromé jazykové škole, které by dala přednost před státní.
"Jako učitel jazyků, když se můžu rozhodnout, jestli jít na soukromou jazykovku, nebo na státní školu, tak bych si určitě vybrala soukromý sektor. Když si to člověk sám platí, tak opravdu se ten učitel soustředí jenom na tu výuku, a ne na kázeň, což je hrozně vyčerpávající," říká Kateřina P.
O reformě pedagogických fakult mluvil v Ranním interview vedoucí projektu reformy vysokých škol na ministerstvu školství Jakub Fischer.
Oproti tomu učitelka z pražského gymnázia, která nechtěla být jmenovaná, pedagogickou školu nevystudovala a kantorkou je už dvacet let.
"Učím ráda, učím už dlouho a dělám to proto, že mě to s těmi dětmi baví. Můj táta, když jsem šla učit, mi řekl: ,Během 14 dnů poznáš, jestli na to máš, nebo ne.' A opravdu bylo úplně jedno, jestli jsem si pak dodělávala nějaké pedagogické studium," uvádí tato učitelka.
V systému je něco špatně
Oba případy ale ukazují, že je ve školském systému něco špatně. Ministerstvo školství chce, aby na pedagogické fakulty šli hlavně ti studenti, kteří budou učit.
"O pedagogické fakulty je malý zájem, takže v současné době tyto fakulty přijímají prakticky každého, kdo přijde, protože jsou pod ekonomickým tlakem a nic jiného jim nezbývá. Je potřeba studium více zatraktivnit tak, aby se otevřeli příležitosti pro další studenty a aby měli zájem o studium," popisuje hlavní záměr Jakub Fischer, vedoucí projektu reformy vysokých škol na ministerstvu školství.
Fischer si myslí, že k zatraktivnění pedagogických fakult by mohli pomoci zahraniční lektoři. Studenti by pak měli možnost seznámit se i se zkušenostmi z jiných zemí Evropské unie. "Je potřeba akcentovat prvek internacionalizace. To znamená přinést nějaký zahraniční pohled do škol," vysvětlil Fischer.
Absolventi by podle něj navíc měli získat více praxe. "Důvod nezbytných změn je v tom, aby se zvýšila kvalita základního a středního vzdělávání," zdůrazňuje Fischer.