K incidentu došlo po úterní 22. hodině. kdy letoun ATR 72 irské společnosti Air Contractors vjel na hlavní ranvej ve chvíli, kdy se k přistání chystal Boeing 737 letící z Brna.
Dispečeři už přišli o jednou ze složek svého platu - pohyblivou část. Nyní jim vedení státního podniku chce snížit i druhou, základní. To se ale nelíbí Českému sdružení řídících letového provozu.
Důvodem jsou kapacitní problémy v okolních zemích, kvůli kterým byla řada letů přesměrována mimo Česko. Snížilo se naopak zpoždění. Zisk společnosti bude vyšší než očekávaných 100 milionů korun.
Jen loni nad Českem přeletělo přes 912 tisíc letadel, což je o sedm procent víc než předloni. Letoví dispečeři proto řeší, jak omezenou kapacitu zvládnout.
řevedená částka ovšem nenavýší peníze, které měl resort dopravy ve státním rozpočtu pro letošní rok vymezené, se 130 miliony totiž úřad počítal při sestavování rozpočtu.
Stávky a nedostatek zaměstnanců v řízení letového provozu v loňském roce stály ekonomiku Evropské unie přes 450 miliard. Z hlediska zpožďování letů byl zároveň loňský rok nejhorší za téměř deset let.
Počet vzletů, přistání a přeletů letadel proti předchozímu roku vzrostl o 6,9 procenta na 912 815. Čeští dispečeři také loni v létě převzali řízení části letů z Německa.
Letecký provoz na českém nebi byl letos v letním období rekordní. Počet pohybů letadel, tedy přeletů, vzletů a přistání od května do října, se meziročně zvýšil o 1,8 procenta na 498 309.
Ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO na schůzce s prezidentem řekl, že letoví dispečeři při odletu neudělali žádnou chybu. Letadlo s Milošem Zemanem totiž přiletělo minulý týden o několik minut později na státní pohřeb slovenského exprezidenta Michala Kováče. Prezident se kvůli tomu nedostal do sálu.
Kdo může za zpoždění prezidenta Miloše Zemana při cestě na pohřeb bývalé hlavy státu Slovenska Michala Kováče? V duelu Radiožurnálu se o to přeli mluvčí prezidenta republiky Jiří Ovčáček a Richard Klíma, vedoucí vnějších vztahů Řízení letového provozu ČR. Podle jeho názoru neumí Ovčáček pracovat s informacemi. "Prezidentský speciál nemá absolutní přednost před ostatním provozem," vysvětlil Klíma.
Státní podnik Řízení letového provozu zaznamenal za letní sezonu, tedy od května do září, 391 tisíc pohybů letadel. Ve dvacetileté historii podniku jde o rekordní číslo. Za nárůstem stojí hlavně to, že se nad Česko vracejí někteří letečtí dopravci, kteří zdejší vzdušný prostor opustili kvůli konfliktu na Ukrajině.
Ukrajinská krize krátí zisky i tuzemských leteckých podniků. Konkrétně Řízení letového provozu na konfliktu tratí minimálně miliony korun. Dřív totiž letadla ze západní Evropy přelétala celou Českou republiku a dál pokračovala přes Ukrajinu do Asie. Po uzavření ukrajinského vzdušného prostoru se ale lety přes Česko zkrátily. A tak dopravci platí méně i za navigační služby.
V Evropě stávkují letečtí dispečeři. Důvodem je podle nich až přílišná snaha orgánů Evropské unie zasahovat do leteckého provozu. Stávkuje se v desítce evropských zemí včetně Francie, kde je zrušeno asi dvacet procent letů. České republiky se stávka dotkne jen částečně.
Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák nařídil mimořádnou kontrolu ve společnosti Řízení letového provozu, jedné z nejziskovějších státních firem. Zdůvodnil to tím, že v podniku už čtyři roky nebyla kontrola z ministerstva a že on sám má o správném hospodaření společnosti pochybnosti. Podle kritiků jde ale jen o záminku k odvolání vedení podniku.