„Státní dozor není stále uzavřen. Dle informace dopravce víme, že vozy jsou odstaveny a nejsou provozovány,“ řekl Radiožurnálu ředitel technické sekce Drážního úřadu Šafránek.
Začíná testovací provoz nového železničního evropského zabezpečovacího systému ETCS. Nově ho musí povinně používat proškolení strojvedoucí na tratích, kde už je zabezpečovač nainstalován.
Inspekce prověřuje technický stav a bezpečnost vozů RegioJet. Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře ani jeden ze strojvůdců nepřekročil povolenou dobu jízdy.
Drážní úřad se rozhodl, že příští týden provede u RegioJetu kontrolu. „Bohužel nemůžeme neustále kontrolovat všechny vagony všech dopravců. Ale tohle je důležité,“ sdělil ředitel úřadu.
V noci Správa železnic zavedla na trati sedmihodinovou výluku kvůli odstraňování následků nehody. „Vrak vagonu byl přesunut na kusou kolej. Na trati se od 16.32 jezdí bez omezení,“ uvedl Kavka.
Sedm let starý národní plán zakázal umísťovat starý zabezpečovací systém na nově rekonstruované trati v místech, kde dříve nebyl, tedy i v celém centru Pardubic.
„Systém v Pardubicích je v tuhle chvíli vypnutý, ten kód tam nechodí. To znamená, že strojvedoucí se řídí jen vizuálně,“ upozornil expert na zabezpečení železničních tratí Petr Nachtigall.
„Na nákladním vlaku jsou škody asi 50 milionů korun, na expresu 60 milionů a na trati asi 300 tisíc korun,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Po noční tragické srážce vlaků v Pardubicích tři nemocnice z okolí přijaly 27 lidí. V nemocnici v Pardubicích jich skončilo osmnáct, v Chrudimi tři a v Hradci Králové šest.
Po noční srážce vlaků v Pardubicích probíhá vyšetřování příčin nehody a práce k obnovení provozu.
Aktuální situaci přiblížil mluvčí drážních hasičů Martin Kavka.
Absolutní ticho, žádný křik, popisují policisté první chvíle po příjezdu na místo nehody vlaků v Pardubicích. Cestující vzpomínají na obrovský náraz. Hlasitou ránu od nehody zachytilo video.
České dráhy nasadily mezi stanicemi Přelouč - Choceň náhradní autobusy. V úseku jezdí kyvadlově a zastupují dálkové vlaky na hlavním koridoru na Moravu.
„Ve 14.45 došlo ke srážce posunu se stojící soupravou, kolegové už jsou na místě a zahájili šetření,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Zraněný člověk je podle něj zřejmě vedoucí posunu.
Nehoda se stala kolem 13.50 na železniční trati, která vede z Liberce na Frýdlant. Vlak se střetl s nákladním autem na přejezdu, který je bez závor a kde je zvuková a světelná signalizace.
Na místě zasahují záchranáři, kteří se snaží dostat k lidem uvězněným uvnitř vagónů, a do záchranné operace se zapojilo 200 sanitek. Zraněné do nemocnice sváží autobusy.
„Zatím není jasné, zda událost způsobila technická závada, nebo se jednalo o lidské selhání. Přesnější příčina vzejde až z probíhajícího vyšetřování,“ uvedla policejní mluvčí odpoledne.
Úřady nevyloučily, že počet obětí ještě vzroste. Podle policie je dál pohřešováno zhruba šest desítek lidí. Úřady se také snaží oběti identifikovat s využitím testů DNA.
Agentura Reuters informovala, že jde o nejtragičtější železniční nehodu v zemi za posledních několik desetiletí. Podle místních médií cestovalo v osobním vlaku asi 350 lidí.
Záchranné práce odstartovaly podle scénáře po nahlášení železniční nehody. Podílely se na nich záchranné složky všeho druhu: profesionální i dobrovolní hasiči, záchranáři, zdravotníci i policisté.
Mezi zraněnými jsou také cizinci a není vyloučeno, že budou ráno nalezeny další oběti. Ke srážce došlo v pátek kolem 21:30 poblíž města Novska, nedaleko hranice s Bosnou a Hercegovinou.
Při srážce dvou vlaků na trati ze Žiliny do Vrútek utrpěly lehká zranění desítky lidí, uvedla slovenská policie. Podle prvních informací si nehoda nevyžádala oběti na životech.
Strojvůdce rychlíku nerespektoval červené světlo na návěstní svítilně výhybny. Uvedla to Drážní inspekce v závěrečné zprávě. Při nehodě zahynuli tři lidé a šestapadesát se jich zranilo.
„Termín obnovení provozu budeme upřesňovat podle průběhu vyšetřování mimořádné události a podle postupu následných opravných a odklizovacích prací,“ uvedly České dráhy.
Při nehodě se zranilo 20 lidí. Strojvedoucímu hrozilo za obecné ohrožení z nedbalosti až osm let. Soud mu vyměřil trest 30 měsíců se zkušební lhůtou tří let a zákaz řízení vlaků na tři roky.