Přibývá chyb strojvedoucích. Drážní inspekce za loňský rok eviduje 184 nehod, které se staly poté, co strojvedoucí projel na červenou. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.
K nehodě došlo 9. září ráno. Osobní vlak tehdy projel bez zastavení nádražím a projel bez zastavení návěstidlo. Následně se srazil s lokomotivou, která táhla měřicí vůz.
Na trati, kde zemřeli tři lidé a desítky jich byly zraněny po srážce dvou vlaků, projede za den maximálně 50 vlakových souprav. Takto omlouval ředitel Správy železnic nedostatečné zabezpečení trati.
„Já bych skutečně chtěl požádat, aby nikdo nevykládal žádné soudy do doby, než Drážní inspekce z toho udělá nějaké závěry,“ říká prezident Federace strojvůdců Vondrovic.
Je železniční doprava bezpečná? „Je bezpečnější než silniční, ale to paradoxně vede k tomu, že když se stane něco vážného, tak se o tom mluví daleko víc,“ tvrdí expert na železniční bezpečnost Šlegr.
Situaci by mohli zlepšit noví strojvedoucí, železniční dopravci v Česku by jich potřebovali několik stovek. Dopravní firmy nové zaměstnance lákají například na mzdy.
Cestující vlakem mají novou starost s tím, jak přibývá mimořádných událostí, tedy srážek vlaků, případně jízdy na červenou. Ministr dopravy Dan Ťok uvedl, že v zemi chybí 300 strojvůdců. Kde je vzít?
Prezident Federace strojvůdců ČR Jaroslav Vondrovic odmítl tvrzení, že se strojvedoucí nedostatečně věnují řízení. Podle něj jsou problémem zejména časté přesčasy a také nedodržování odpočinku.
Drážní inspekce musí od minulého týdne řešit tři incidenty. Za mimořádnými událostmi z posledních dnů jsou podle Českých drah převážně individuální chyby, nejde prý o systémová selhání.
Loni o licenci strojvedoucího požádalo 661 lidí, zhruba o 200 méně než před rokem. Z toho 471 lidí uspělo. Úspěšnost uchazečů 71 procent byla nejvyšší za posledních šest let.
Instituty zřizované politickými stranami dostanou od státu milionové dotace, píše E15. V Česku na podzim umřely podle Mf Dnes kvůli suchu zhruba tři desítky koní. Více v přehledu tisku Radiožurnálu.
Železničáři varují řidiče před neopatrným chováním na přejezdech. Právě ty jsou nejčastějším místem smrtelných nehod. Z vozidel smetených vlakem hasiči vyprošťují zraněné i mrtvé.
Na nové lince metra D budou možná jezdit vlaky bez řidiče. Jako první se má začít stavět trasa z Pankráce do stanice Depo Písnice. ČTK to zjistila z materiálu, který by měli v úterý projednat pražští radní.
Strojvedoucí v Německu rozšířili od dvou hodin ráno stávku z nákladní i na osobní dopravu. Vedení Německých drah proto sestavilo krizový jízdní řád, podle kterého pojede pouze třetina páteřních spojů. Také regionální doprava je z velké části ochromená. Vlaky z Prahy do Hamburku budou končit už v Drážďanech.
Už podeváté vyhlásil odborový předák německých strojvůdců Claus Wesselsky stávku. Od dnešních 15 hodin stojí nákladní vlaky, od zítřejšího brzkého rána nepojedou ani ty osobní. Do kdy protest potrvá, odbory neuvedly. Vedení drah se dnes s odboráři setkalo, poslední pokus odvrátit stávku ale ztroskotal.
Na německých kolejích se opět zastaví vlaky. Odbory strojvedoucích oznámily další, v pořadí už devátou stávku. Od středeční druhé hodiny ranní se zastaví osobní doprava. Už o den dřív přestanou jezdit také nákladní vlaky.
V Německu oficiálně skončila stávka strojvůdců. Zaměstnanci největšího německého železničního dopravce Deutsche Bahn protestovali od středy v nákladní a od čtvrtka i v osobní dopravě. Požadují vyšší plat a kratší pracovní dobu. Původně chtěli stávkovat do pondělního rána.
Strojvůdci společnosti Deutsche Bahn pokračují ve stávce. Požadují vyšší mzdy a kratší pracovní dobu. Protest má trvat do pondělí. Německá metropole přitom na víkend připravuje akce k 25. výročí od pádu Berlínské zdi. Tamní turistické kanceláře očekávají miliony návštěvníků a doufají, že se výpadky v železniční dopravě podaří nahradit autobusy.
Drážní inspekce vyšetřuje nehodu u pražské železniční stanice Vyšehrad. Srazil se tam rychlík s pracovní soupravou. I když kolize výrazně ovlivnila železniční dopravu v Praze, mnohem větším problémem je stále častěji projíždějí vlaků lidově řečeno na červenou.
Strojvůdci největšího německého železničního dopravce Deutsche Bahn (DB) vyhlásili tříhodinovou stávku od dnešních 18 hodin. Odborový svaz strojvůdců (GDL) chce protestní akcí přimět DB, aby přistoupila na zvýšení mezd a zkrácení pracovní doby zaměstnanců. Podle GDL by stávka měla zasáhnout celé území Německa.
Britská opoziční politička Mary Creaghová se rozhorlila nad tím, že v zemi je hodně strojvůdců a málo strojvůdkyň. Stínová ministryně dopravy se domnívá, že za to mimo jiné může oblíbený dětský seriál o mašince Tomášovi.
Z českobudějovického depa pravidelně odjíždí lokomotiva, kterou řídí 23letá Andrea Matějíčková. Je to vůbec první žena, kterou jako strojvůdkyni zaměstnává společnost ČD Cargo. Musela se hodně snažit, aby se za páky dostala, protože ženu do lokomotivy jinde v Čechách ani na Moravě vzít nechtěli.
Ústavní soud vyhověl bývalému strojvůdci, který si stěžoval na nízký důchod. Jako zaměstnanec Československých státních drah pracoval jak na území dnešního Česka, tak na Slovensku. Česká správa sociálního zajištění mu ale vypočítala penzi jen z doby, kdy pracoval v Česku. Muž se kvůli tomu soudil, ale neuspěl. Teď má šanci na dorovnání.